ورود/ثبت نام

t ۱۵روش کاهش قند خون
t ۱۵روش کاهش قند خون

قند خون بالا در دراز مدت می تواند به عروق و اعصاب بدن آسیب وارد کند.

برای کاهش، کنترل و پایین نگه داشتن قند خون روش های طبیعی وجود دارد که می توانید با انجام آنها بدون ضرر و عوارض جانبی برای بدن، قندخون خود را پایین بیاورید. در این مقاله از مجله اینترنتی سبزشمال با روش های طبیعی پایین آوردن قند خون آشنا شوید.

بالا رفتن قند خون زمانی اتفاق می افتد که بدنتان نمی تواند به طور موثر قند را از خون به درون سلول ها انتقال دهد. زمانی که این مورد بررسی نشود به بیماری دیابت منجرمیشود. حال خوب می دانید با وجود دیابت چه خطری شما و زندگی شما را تهدید می کند البته اگر ندانید چگونه با آن کنار بیاید و با آن مقابله کنید.

چرا میزان قند خون مهم است؟

نگه داشتن قند خون در سطح نرمال، به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا عوارض جدی ناشی از بیماری دیابت را از بین ببرند. قند خون بالا می تواند موجب بروز بسیاری از بیماری های ناگهانی باشد. با گذشت زمان، نگهداری قند خون در سطوح ناسالم می تواند عروق خونی کوچک و بزرگ را در چندین اندام و سیستم ایجاد کند که منجر به عواقب جدی بشود. مانند:

  • اختلال بینایی و کوری
  • زخم های پا
  • عفونت ها و قطع عضو
  • نارسایی کلیه و دیالیز
  • حمله قلبی و سکته مغزی
  • بیماری عروق محیطی(وضعیتی که جریان خون به اندام ها کاهش می یابد)
  • آسیب به سیستم عصبی(منجر به درد و ضعف می شود)

با نگه داشتن سطح قند خون زیر ۱۰۰ mg / dl قبل از غذا ، و کمتر از mg / dl 180 بعد از خوردن غذا، افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به عوارض جانبی ناشی از بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

چگونه قند خون را پایین بیاوریم؟

تغییر سبک زندگی اولین و کارآمدترین روش برای مقابله با دیابت و قند خون است که اگر اراده شما به اندازه کافی قوی باشد از همین الان این مشکل حل شده به حساب می آید.

موارد زیر میتواند در کاهش قند خون موثر باشد:

  • ورزش ورزش ورزش
  • مصرف گیاهان و سبزیجات
  • ترک سیگار
  • افزایش مصرف فیبر
  • کاهش مصرف کربوهیدرات
  • عصاره دارچین
  • روزه گرفتن
  • سرکه سیب
  • غذاهای سرشار از کروم و منیزیم
  • خواب با کیفیت و به اندازه
  • کنترل میزان قند خون
  • دوری از استرس
  • غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین
  • کنترل میزان پروتئین
  • نوشیدن آب
  • کنترل وزن
  • دانه شنبلیله
  • خوردن بربرین
  • مصرف سیر
  • خوردن زنجبیل

ورزش ورزش ورزش

به طور منظم ورزش کنید! ورزش منظم می تواند به کاهش وزن کمک کند و حساسیت انسولین را بالا ببرد و به عضلاتتان کمک می کند تا قند را از خونتان بگیرد. این امر می تواند به کاهش سطح قندخون کمک کند.

ورزش های مناسب عبارتند از:

_راه رفتن سریع

_دویدن

_دوچرخه سواری

_رقص

_پیاده روی طولانی مدت

_شنا

گیاهان و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برخی گیاهان و ادویه جات به طور طبیعی سطح قند خون را کاهش می دهند و آن ها را باید به رژیم غذایی دیابتی ها اضافه شوند . هم جینسینگ و هم زغال اخته به کاهش سطح قند خون کمک می کنند . 

ترک سیگار

برای فرد دیابتی سیگار نکشیدن مهم است،نیکوتین سیگار مقاومت به انسولین را افزایش می دهد . نه تنها کنترل قند خون را سخت تر می کند بلکه خطر بیماری های قلبی ، مشکلات کلیوی و غیره را نیز افزایش می دهد .

https://www.sabzshomal.ir/quit-smoking/

فیبر بیشتری مصرف کنید

فیبر روند هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کند. به همین دلیل باعث افزایش تدریجی سطح قندخون می شود. به علاوه نوع فیبر مصرفی تان می تواند حائز اهمیت باشد.

دو نوع فیبر وجود دارد:

  1. حل شدنی
  2. غیر حل شدنی

مصرف هر دو نوع فیبر مفید است اما فیبرهای حل شدنی به طور ویژه برای پایین آوردن سطح قند خون کاربرد دارند. به علاوه یک رژیم سرشار از فیبر می تواند بیماری دیابت نوع ۱ را با تقویت کنترل قندخون و کاهش قند خون مدیریت کند.

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

_سبزیجات

_میوه ها

_دانه های خوردنی مانند لوبیا و غلات

میزان توصیه شده برای جذب فیبر حدود ۲۵ گرم در روز برای زنان و ۳۸ گرم در روز برای مردان است. این مقدار حدود ۱۴ گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کالری است.

کربوهیدرات کمتری مصرف کنید

بدن شما کربوهیدرات را به قندها (عمدتاً گلوکز) تجزیه می کند، و سپس انسولین قند را به خونتان انتقال می دهد. زمانی که کربوهیدرات زیادی بخورید یا عملکرد انسولینتان دچار مشکل شود، این فرایند با شکست مواجه می شود و میزان گلوکز خون بالا می رود

عصاره دارچین را امتحان کنید

دارچین سطح قند خون را به سرعت کاهش می دهد و حساسیت انسولین را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند که دارچین می تواند سطح قند خون را تا ۲۹ درصد کاهش می دهد. مقدار مصرف موثر ۱ تا ۶ گرم یا ۰٫۵ تا ۲ قاشق غذاخوری دارچین در روز است. اما بیش از این حد مصرف نکنید زیرا دارچین بیش از حد می تواند خطرناک باشد

روزه گرفتن متناوب و البته به اندازه

روزه داری متناوب یکی از بهترین روش ها برای بهبود حساسیت انسولین و سطح پایین قند خون است .امروز علم ثابت کرده است که تنها چیزی که ما می خوریم، مهم نیست . نحوه ی خوردن و چه وقت غذا خوردن به همان اندازه نیز مهم است .

روزه گرفتن یک استراتژی ساده است :

در طول ۲۴ ساعت، ۱۲ ساعت غذا بخورید و در ۱۲ ساعت چیزی نخورید . خوردن با این روش از ریتم طبیعی بدن انسان پیروی می کند وهمچنین به سلول های ما کمک می کند تا بیشتر به انسولین واکنش نشان دهند .

این مطالب را حتما بخوانید:

    سرکه سیب را امتحان کنید

    سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد و برای کاهش قند خون بسیار مفید است. همچنین مطالعات نشان داده اند که سرکه به طور قابل توجهی بر واکنش بدنتان نسبت به قندها تأثیر می گذارد و حساسیت انسولین را تقویت می کند. به منظور قرار دادن سرکه سیب در رژیم غذاییتان می توانید آنرا به سالادتان اضافه کنید یا ۲ قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب ترکیب کنید و بنوشید.

    غذاهایی را بخورید که سرشار از کروم و منیزیم هستند

    خوردن غذاهای سرشار از کروم و منیزیم به طور منظم می تواند به پیشگیری از کمبود و کاهش مشکلات قند خون کمک کند.

    غذای های سرشار از کروم عبارتند:زرده تخم مرغ؛محصولات غلات؛غله صبحانه با سبوس بالا؛قهوه؛آجیل؛لوبیا سبز؛بروکلی؛گوشت

    غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از:برگ های سبز تیره؛غلات؛ماهی؛شکلات تلخ؛موز؛آووکادو؛لوبیا

    خواب با کیفیت و به اندازه داشته باشید

    بی خوابی و یا خواب بی کیفیت می تواند سطح قند خون را افزایش دهد! پس اگر پایین آوردن قند خون برایتان مهم است، سعی کنید کیفیت خواب را افزایش دهید و سعی کنید بهتر و به اندازه بخوابید.

    میزان قند خون را کنترل کنید

    قند خونتان را بررسی کنید و در یک جدول روزانه نگه دارید. این کار به شما کمک می کند غذا و دارویتان را به منظور کاهش قند خونتان تنظیم کنید.

    استرس را از خود دور کنید

    استرس، قند خون را بالا می برد! هورمون هایی مانند گلوکاگون و کورتیزول در طول استرس تولید می شوند و این هورمون ها باعث می شوند سطح قند خون بالا برود.

    یک مطالعه نشان داده است که ورزش کردن، تمدد اعصاب (ریلکسیشن)، و مراقبه (مدیتیشن) به طور قابل توجهی استرس را کاهش داده و سطح قند خون را پایین می آورد.

    غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین را انتخاب کنید

    انتخاب غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و مراقبت از میزان جذب کلی کربوهیدرات ها حائز اهمیت است. شاخص گلیسمی به منظور سنجش قندخون در واکنش به غذاهای حاوی کربوهیدرات ایجاد شده است. میزان و نوع کربوهیدرات مشخص می کند که یک غذا چگونه بر سطح قند خون تأثیر می گذارد.محققان نشان داده اند که خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین در طولانی مدت سطح قند خون را در دیابت های نوع ۱ و ۲ کاهش می دهد.

    t ۱۵روش کاهش قند خون

    غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین عبارتند از:غذاهای دریایی؛گوشت؛تخم مرغ؛جو دو سر؛جو؛لوبیا؛عدس؛دانه های خوراکی؛سیب زمینی شیرین؛ذرت؛سیب زمینی هندی؛اکثر میوه ها و سبزی جات بدون نشاسته؛

    میزان پروتئین را کنترل کنید

    کنترل پروتئین به جذب منظم کالری کمک می کند و می تواند به کاهش وزن منجر شود. با کنترل و کاهش وزن، قند خون شما نیز پایین می آید و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

    در اینجا به توصیه هایی برای کنترل سهم غذا اشاره می کنیم:

    • سهم غذایتان را اندازه بگیرید و وزن کنید.
    • از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید.
    • از رفتن به رستوران های سلف سرویس خودداری کنید.
    • برچسب مواد غذایی را بخوانید و انداز وعده های غذایی را بررسی کنید.
    • میزان کالری مصرفی روزانه تان را ثبت کنید.
    • آهسته غذا بخورید

    بیشتر آب بنوشید

    نوشیدن مقدار آب کافی کمک می کند تا سطح قند خونتان را در محدوده سالم نگه دارید. نوشیدن آب علاوه بر پیشگیری از کم شدن آب بدن به کلیه هایتان کمک می کند تا قند اضافه خون را از طریق ادرار دفع کنند. نوشیدن آب به طور منظم آب لازم خون را تأمین می کند، سطح قند خون را پایین می آورد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گلوکز خون را بالا می برند، باعث افزایش وزن می شوند و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند

    وزن خود را کنترل کنید

    اگر وزن مناسب داشته باشید، مشکلات کمتری برای سلامت شما به وجود خواهد آمد. همچنین کنترل وزن میزان قندخون سالم را تقویت می کند و آنطور که نشان داده شده است خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.گاهی یک کاهش ۷ درصدی در وزن بدن می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد و به نظر می رسد که حتی از دارو هم بهتر عمل می کند.

    همچنین شما باید نسبت به اندازه دور کمرتان هم هوشیار باشید زیرا احتمالا این قسمت مهمترین عامل مربوط به وزن برای تخمین خطر ابتلا به دیابت است. اندازه ۸۹ سانتی متر و بیشتر برای زنان و ۱۰۱ سانتی متر یا بیشتر برای مردان با خطر افزایش یافته ابتلا به مقاومت انسلولین، بالا رفتن قند خون و دیابت نوع ۲ همراه است.

    دانه شنبلیله بخورید

    دانه های شنبلیله منبع غنی فیبرهای حل شدنی هستند که می توانند به کنترل سطح قندخون کمک کنند. مطالعات زیادی نشان داده اند که شنبلیله می تواند به طور موثر قند خون را در افراد مبتلا به دیابت پایین بیاورد. همچنین به کاهش سریع میزان گلوکز خون و تقویت تحمل گلوکز کمک می کند

    بربرین را امتحان کنید

    بربرین (Berberine) جزء فعال گیاهان چینی است که هزاران سال برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می گرفته است. نشان داده شده است که بربرین به کاهش قند خون و بهبود تجزیه کربوهیدرات های برای انرژی کمک می کند. به علاوه بربرین می تواند به اندازه برخی از داروهای کاهش قند خون موثر باشد.میزان مصرف معمول ۱۵۰۰ میلی گرم در روز است که هر بار به مقدار ۵۰۰ میلی گرم با هر وعده غذایی مصرف می شود

    سیر بخورید

    ترکیبات موجود در سیر، علاوه بر این که در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، مبارزه با عفونت و کاهش ریسک سرطان نقش دارند، با جلوگیری از عملکرد کبد در غیرفعال کردن انسولین، موجب افزایش انسولین خون می‌شوند. سیر با افزایش ترشح انسولین و نیز افزایش حساسیت بدن به این ماده ـ که مسئول انتقال گلوکز به سلول‌هاست ـ گلوکز خون را کاهش می‌دهد.

    زنجبیل نیز میتواند در پایین آوردن قند خون موثر باشد.

    زنجبیل که یک درمان شناخته شده برای سرماخوردگی، سردرد، حالت تهوع و آرتروز به شمار می‌آید، به میزان موثری در کاهش قند خون نقش دارد. زنجبیل با افزایش حساسیت نسبت به انسولین، جذب گلوکز از خون را افزایش و قند خون را کاهش می‌دهد. یک راه خوب برای افزایش دریافت زنجبیل، مصرف چای زنجبیل است.

    کاهش سریع قند خون

    در صورتی که در شرایط اضطراری تصمیم به کاهش قند خون گرفته اید موارد زیر را انجام دهید. این موارد می تواند سریعا قند خون شما را پایین آورد.

    به مقدار زیاد آب بخورید.

    همانطور که در بالا اشاره شد آب یکی از موادی است که میتواند سریعا قند خون شما را کاهش دهد.

    حرکت کنید.

    غذای بدن و مغز قند است و هنگامی که فعالیت بدنی دارید بدن شما قند بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل هر زمان احساس کردید که قند خون شما بالا است سعی کنید فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید تا میزان قند وارد شده به خو کاهش یابد.

    آرامش خود را حفظ کنید.

    در صورتی که متوجه شدید که قند خون شما بالا است، سعی کنید که ارامش داشته باشید. استرس و اضطراب میتواند میزان ترشح قند خون را بیشتر کند.

    غذای کربوهیدرات دار نخورید.

    هنگامی که قند خون شما بالا است، سلول های بدنتان قند لازم را از خون دریافت نمیکنند. به همین دلیل به مغز شما پیغام گرسنگی ارسال میکنند. اما خوردن کربوهیدرات بیشتر (مانند نان و سیب زمینی ) تنها باعث بیشتر شدن قند خونتان خواهد شد. پس به جای استفاده از کربوهیدارت ها میتوانید مقداری چربی (مانند پنیر) یا کمی سینه مرغ میل کنید تا گرسنگی تان برطرف شود.

    منابع: سایت زوم لایف

    سایت howcanu

    سایت نمناک

    پست های مرتبط

    2 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *