ورود/ثبت نام

روانشناسی رنگ

رنگ‌ها تأثیر مهمی بر روی احساسات ما دارد. روانشناسی رنگ توسط متخصصان دانشگاهی، فعالان هنر پاپ، مشاغل و مواردی دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که اثر عاطفی رنگ از یک فرد به فرد دیگر با توجه به جنسیت آن‌ها، زمینه‌های فرهنگی، تجربه شخصی و واریانس‌های عصبی متفاوت است. دستورالعمل‌ها و قوانین کاملی وجود دارد که توسط مطالعات روانشناسی رنگ مطرح شده‌اند. درک این قوانین موضوع بسیار مهمی در مسئله برندینگ است.

  • تأثیر روانشناسی رنگ بر مخاطب
  • چگونه رنگ ها انسان ها را وادار به خرید می نمایند ؟
  • روانشناسی رنگ ها
  • هویت رنگ ها برای برند تبلیغاتی 

تأثیر روانشناسی رنگ بر مخاطب

به احتمال زیاد می‌دانید که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خطر را تحریک کند. یا حتی می‌دانید که رنگ آبی می‌تواند احساسات زن را به سمت آرامش و سردی ببرد. اما نظر شما در مورد رنگ نارنجی چیست؟ یا در مورد رنگ خاکستری چه می‌دانید؟ یا حتی از احساسات ظریف‌تر مانند هارمونی یا امید چه می‌دانید؟ می‌دانید کدام یک از رنگ‌ها بیشترین ارتباط با این احساس را دارند؟

چگونه رنگ ها انسان ها را وادار به خرید می نمایند ؟


به عقیده روانشناسان 85 درصد از افراد زمانی که می خواهند کالایی را خریداری نمایند به رنگ آن اهمیت می دهند و نود درصد از افرادی که در آن واحد با مشاهده کالایی به صورت ناگهانی تصمیم به خرید می گیرند  بر اساس رنگی که بر روی آن کالا وجود دارد خرید خود را انجام می دهند . رنگ ها و ترکیب قرارگیری آنها در یکدیگر و بکارگیری رنگ های گرم و سرد یا متزاد به شیوه ای جذاب می تواند تاثیر شگرفی در تحریک حس خرید را در مشتریان برانگیزد و آنها را وادار به خرید چیزی که اصلا به دنبال آن نبوده اند ، نماید .

اهمیت رنگ در بازاریابی و تبلیغات به قدری است که اگر محصولی بی کیفیت باشد و فردی از آن محصول استفاده کرده باشد برای بارهای بعدی نسبت به رنگ بسته بندی شده آن جنس حساسیت به خرج می آید و محصولاتی با آن رنگ را خریداری نمی کند .

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز

رنگ قرمز پرانرژی، تهاجمی و در عین حال پر از هیجان است؛ قرمز رنگ قدرتمندی است. این رنگ بیش‌ترین طول موج را دارد، و دارای ویژگی خاصی است که باعث می‌شود خود را نزدیک‌تر از آن‌چه واقعا هست، به شما نشان دهد.
قرمز نشان‌دهنده‌ی :
• عشق
• تهاجم
• قدرت
• انرژی
• تهییج
• و هیجان است.

تقریبا همه‌ی شرکت‌ها در هر صنفی از رنگ قرمز در فعالیت‌های بازاریابی‌شان استفاده می‌کنند.
کوکاکولا در آغاز راه باید خود را در میان رقبا برجسته‌تر نشان می‌داد، از این رو در فرآیند برندسازی خود از رنگ قرمز استفاده کرد. هر چیزی که با قرمز رنگ‌آمیزی شود از دیگران متمایز می‌شود. قرمز رنگ کاملی است که کوکاکولا در همان آغاز، آن را برای ایجاد شور و هیجان در لوگوی خود به کار برد.


فانسکول یک شرکت تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی است که در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده کرده است؛ و با این کار می‌خواهد عشق را گسترش دهد!
از آن‌جا که این رنگ دارای ویژگی است که باعث می‌شود آن را نزدیک‌تر از فاصله‌ی واقعی‌تان مشاهده کنید، برای جمله‌های تحریک‌کننده‌ای نظیر ‌”‌همین الان سفارش دهید‌”‌ یا “‌این‌جا را کلیک کنید‌”‌ بسیار مناسب است.

دلایلی وجود دارد که قیمت کالاهای فروش را معمولاً در برچسب‌های قرمز رنگ قرار می‌دهند. جالب است بدانید ورزشکارانی که در برابر رقبای با پوشش قرمز رنگ قرار می‌گیرند، نوعی کاهش در اعتماد به نفس تجربه می‌کنند و دانش آموزانی که در معرض رنگ قرمز قرار دارند، احتمالاً نتایج برتری در امتحانات خود می‌گیرند.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش
رنگ بنفش


بنفش هم‌زمان قدرت قرمز و هوش و ثبات آبی را دارد. بنفش آرامش‌بخش است.
رنگ بنفش نشان‌دهنده‌ی
• معنویت
• تجمل
• افسون
• بصیرت
• آرامش
• حقیقت
• و اصالت است.

بسیاری از شرکت‌هایی که خود را اصیل و متفاوت نشان داده‌اند از رنگ بنفش در لوگوهای‌شان استفاده کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به کدبری، یاهو!، وتاکوبل اشاره کرد و تاثیر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی را مشاهده کنید.

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز
رنگ سبز

رنگ طبیعت؛ سبز نماینده‌ی تعادل است. درست مثل طبیعت، رنگ صلح و آرامش است.
سبز نشان‌دهنده‌ی :
• صلح
• اطمینان
• عشق جهانی
• انرژی
• هماهنگی
• تعادل
• عدالت
• رشد
• و سلامتی است.

سبز هم‌چنین یکی از رنگ‌هایی است که بیش از سایر رنگ‌ها دور و برمان می‌بینیم. معمولا آن را با طبیعت مرتبط می‌دانیم. از این رو، از نظر ما تمام خصوصیت‌های طبیعت را دارا است.
لوگوی شبکه‌ی تلویزیونی انیمال پلانت که برنامه‌های مستند پخش می‌کند، سبز زنگ است.
صاحبان برند تروپیکانا، برند تولیدکننده‌ی آب میوه، می‌خواهند به مشتریان‌ القا کنند محصولات‌شان طبیعی است، از این رو لوگوی سبز رنگ برای خود انتخاب کردند.
شرکت اسپاتیفای دارای انواع موسیقی از سراسر دنیا است. این شرکت با انتخاب رنگ سبز می‌خواهد نشان دهد همه جا هست!

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی
روانشناسی رنگ آبی

آبی درست مثل آسمان، پهناور و گسترده است. آبی رنگ خرد و عقل است، و درست برخلاف قرمز، ذهن را آرام می‌کند. آبی واقعا متضاد قرمز است؛ و دارای ویژگی است که باعث می‌شود دورتر از فاصله‌ی واقعی‌اش مشاهده شود.
آبی نشان‌دهنده‌ی :
• هوش
• خون‌سردی
• ثبات
• اعتماد
• خلوص
• گستردگی
• آرامش و سکون است.

آبی آرامش است. ذهن‌تان را آرام می‌کند. این رنگ با آگاهی و هوش در ارتباط است.
آبی مثل قرمز یک رنگ همه‌کاره است. ولی استفاده از آن، بیش‌تر در شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات رواج دارد. فیس‌بوک آبی است. آی‌بی‌ام یک شرکت بزرگ آبی‌رنگ است. سامسونگ، اچ‌پی، دِل و غیره، هر یک در لوگوی‌شان به نوعی از رنگ آبی استفاده کرده‌اند.

t رنگ های موثر در تبلیغات،روانشناسی رنگ ها چیست؟

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد
رنگ زرد

رنگ خورشید. زرد یعنی شادی. زرد رنگ قدرتمندی است که القاکننده‌ی اعتماد به نفس، عزت نفس، و دیگر هیجان‌های مثبت است.
زرد نشان‌دهنده‌ی :
• شادی
• دوستی
• اعتماد به نفس
• خوش‌بینی
• گرما و زندگی
• خلاقیت
• و روحیه است.

زرد طول موج بلندی دارد و پیش از هر رنگ دیگری دیده می‌شود.
زرد هم‌چنین رنگ خلاقیت است. شرکت‌هایی که در زمینه‌ی محصولات مربوط به کودکان فعالیت می‌کنند بیش‌تر تمایل دارند از رنگ زرد استفاده کنند.
لوگوی مک‌دونالد زرد رنگ است؛ و نشان از شادابی و سرزندگی آن دارد.
فِراری نیز روحیه‌ی رقابتی‌اش را با لوگوی زرد رنگ خود نشان داده است.

زرد طول موج بلندی دارد و پیش از هر رنگ دیگری دیده می‌شود.
زرد هم‌چنین رنگ خلاقیت است. شرکت‌هایی که در زمینه‌ی محصولات مربوط به کودکان فعالیت می‌کنند بیش‌تر تمایل دارند از رنگ زرد استفاده کنند.
لوگوی مک‌دونالد زرد رنگ است؛ و نشان از شادابی و سرزندگی آن دارد.
فِراری نیز روحیه‌ی رقابتی‌اش را با لوگوی زرد رنگ خود نشان داده است.


نکته جالب در مورد بررسی روانشناسی رنگ زرد نشان می‌دهد که این رنگ باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. استفاده درست و به جا از این رنگ موجب بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود. از آنجایی که طول موج رنگ نسبتاً بلند است، به عنوان یکی از اصلی‌ترین رنگ‌های مرئی شناخته می‌شود. رنگ زرد تحریک کننده بوده و باعث جلب توجه می‌شود. علائم ترافیکی، تبلیغات، نشانه‌های حقوقی و قانونی و همچنین برخی از برچسب‌های هشدار دهنده از همین خصوصیات رنگ بهره می‌برند..

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در تقاطع بین دو رنگ زرد و قرمز قرار گرفته است. این رنگ بسیار تحریک کننده است و احساساتی مانند هیجان، شور و شوق، و گرما را منتقل می‌کند. این رنگ به شدت سرگرم کننده و پر انرژی است و به همین دلیل در برند و لوگو بسیاری از تیم‌های ورزشی استفاده می‌شود. رنگ نارنجی برخلاف رنگ‌های قرمز و زرد هشدار دهنده نیست بلکه برای جلب توجه بیشتر استفاده می‌شود، به همین دلیل شاهد کاربرد آن در مخروطی‌های کناره‌های خیابان و برخی برنامه‌های تبلیغاتی هستیم.

در مسئله برندینگ و روانشناسی رنگ مصرف کنندگان تمایل دارند که رنگ نارنجی را انتخاب کنند و این چیزی است که در برندهایی مانند Home Depot که یک فروشگاه معتبر محصولات ساختمانی در جورجیا آمریکا یا bamilo که یک فروشگاه آنلاین در ایران است استفاده می‌شود.

رنگ نارنجی در انتهای طیف رنگی فیزیکی قرار می‌گیرد و معمولاً در مواردی برای نشان دادن غذا یا گرما از آن استفاده می‌شود. غروب آفتاب، مرکبات و کدو تنبل نمونه‌های اصلی استفاده از این رنگ در خوراکی‌ها هستند و در اغلب موارد به عنوان یک رنگ پرکاربرد در مراسم هالووین استفاده می‌شود. استفاده از رنگ نارنجی و ترکیب کردن آن با رنگ سیاه می‌تواند نوعی احساس وحشتناک و ناخوشایند به وجود بیاورد.

هویت رنگ ها برای برند تبلیغاتی 


رنگ هایی که ما در زندگی برای خرید کالاها و لوازم شخصی خود انتخاب می کنیم در واقع هویت ما را شکل می دهند و در واقع نحوه پوشش و رنگ هایی که ما مثلاٌ در خرید لباسهایمان انتخاب می کنیم و آنها را به تن می کنیم شخصیت ما را به دیگران معرفی می کنند . برای مثال افرادی که پوشش آنها را رنگ های روشن در بردارد افرادی شاد ، پرانرژی و امیدوار هستند . برند تبلیغاتی ، لوگوی تبلیغاتی و بسته بندی محصولات و رنگ بندی آنها نیز معرف محصولات ما در دیدگاه مخاطبان است .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *