ورود/ثبت نام

t آشنایی با سانگ یانگ موسو مجله اینترنتی سبز شمال

سانگ یانگ موسو خودرو شاسی بلند سواری است که معنای لغوی آن کرگدن است به مدد تلاش‌های شرکت کره‌ای به نام سانگ یانگ روی خط تولید رفت. این خودرو در سال ۱۹۹۳ طراحی و تا سال ۲۰۰۵ تولید شد. موتورهای استفاده شده در این خودرو از موتورهای شرکت مرسدس بنز است. خودرو مذکور در سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۸ توسط شرکت ایرانی مرتب خودرو مونتاژ و به بازار عرضه شد. در آن زمان به دلیل ممنوعیت واردات خودرو این سبک خودرو شاسی بلند مورد استقبال اکثر افراد قرار گرفت. با توربومگ همراه شوید تا در مورد این شاسی بلند بزرگ بیشتر بدانید.

مشخصات و مزایا موسو

یکی از مشخصات ظاهری و مورد پسند این خودرو ابعاد آن است در واقع این خودرو از فضای کافی برای سرنشینان و همچنین فضای مناسب برای بار برخوردار است که سبب شده عده زیادی که خودروهای جادار را می‌پسندند، موسو را انتخاب کنند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به راحتی صندلی‌های خودرو و طراحی شکیل داخلی خودرو اشاره کرد.

از ویژگی‌های فنی خودرو می‌توان به سواری نرم و راحت آن اشاره کرد که به دلیل وجود قطعات با کیفیت بالا است. نوع موتور این خودرو که محصول شرکت بنز است و همچنین سیستم تعلیق خوبی که دارد باعث شده رانندگی در شرایط مختلف به آسانی امکان‌پذیر باشد.

موتور این خودرو، در دو نوع شش سیلندر و چهار سیلندر که تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان هستند وجود دارد. این موتورها در دو نوع ۳٫۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار و ۲٫۳ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار وجود دارند. از دیگر مشخصات فنی موسو می‌توان به گیربکس اتوماتیک آن اشاره کرد که در دو نوع ۴ دنده محصول شرکت مرسدس بنز و ۵ دنده محصول بورگ وارنر تولید می‌شود.

مقدار روغن موتور مورد نیاز برای هر بار تعویض روغن در این خودرو ۸ لیتر است که نسبت به نمونه‌های مشابه ۲ برابر بیشتر نیاز به روغن داشته و هزینه زیادی را برای نگهداری نیاز دارد. موسو مجهز به سیستم سبک و سنگین است که از روی داشبورد کنترل می‌شود. سیستم ۲ دیفرانسیلی آن به صورت دائمی است و قابلیت تنظیم به تک دیفرانسیل را دارا نیست.

t آشنایی با سانگ یانگ موسو مجله اینترنتی سبز شمال

امکانات ایمنی موسو

این خودرو از امکانات ایمنی بالایی برخوردار است از جمله امکانات موسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایربگ، ترمز ABS و سیستم‌های TCS برای عبور از جاده‌های لغزنده، ABD این سیستم مانع از گیر کردن خودرو در چاله می‌شود و هنگام عبور از مسیرهای گل آلود و مشابه آن این سیستم با منتقل کردن نیرو به چرخی که در چاله یا گل گیر نکرده به کمک خودرو می‌آید و آن را از این وضع بیرون می‌کشد، TOD این سیستم به تغییر میزان توان برای اکسل‌های جلو و عقب کمک می‌کند و با توازن توان میان چرخ‌های جلو و عقب به کنترل بهینه خودرو در سر پیچ‌ها و مسیرهای لغزنده کمک می‌کند.

EBD این سیستم با توازن نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب در هنگام ترمز به کمک خودرو می‌آید و در واقع یک کمکی برای سیستم ABS است. ECS نیز با کنترل سرعت خودرو در پیچ‌ها مانع از انحراف آن می‌شود و توسط دکمه‌ای که روی داشبورد تعبیه شده کنترل می‌شود. در واقع خودرو مذکور با این سیستم‌های امنیتی سفری امن و راحت را برای سرنشینان تدارک دیده است.

قفل درب‌های این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که با افزایش سرعت به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت درب به صورت اتوماتیک قفل می‌شود. زمانی که در سرعت‌های بالاتر ۱۵ کیلومتر بر ساعت ضربه‌ای به خودرو وارد می‌شود و حسگرها ضربه دیگری را حس نمی‌کنند قفل درب‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شود.

آفرود

سیستم تعلیق موسو

موسو برای حرکت در خیابان‌های داخل شهر از تعلیق با حالت ۲H، برای مسیرهای کوهستانی و لغزنده به حالت ۴H و برای حرکت در مسیرهای صعب العبور به حالت ۴L به صورت دستی و انتخابی قابل تنظیم است. با تغییر سیستم تعلیق متناسب با سختی مسیر قدرت و گشتاور افزایش یافته و سرعت کاسته می‌شود این سستم کمک می‌کند تا خودرو به راحتی از مسیرهای مختلف عبور کرده و دچار آسیب نشود.

انواع موسو

اگر بخواهیم به انواع این خودرو اشاره کنیم باید بگوییم این خودرو شاسی بلند در دو نوع ۶ سیلندر ۳٫۲ لیتری و ۴ سیلندر ۲٫۳ لیتری با دو مدل گیربکس اتوماتیک و دستی توسط مرتب خودرو در ایران تولید شده است. نوع ۶ سیلندر آن از امکانات ایمنی و رفاهی بالاتری نسبت به نوع ۴ سیلندر برخوردار است به همین دلیل با استقبال بیشتری روبرو شد.

موسو ۶ سیلندر با تولید گشتاور ۳۱۰ نیوتون متر توانست در زمان تولید در بین رقبای خود جایگاه خوبی را از آن خود کند. غیر از مدل‌های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر که توسط شرکت مرتب به بازار ایران عرضه شد موسو دو مدل دیگر دیزلی نیز دارد. انواع دیزلی موسو به ۵ سیلندر ۲۹۰۰ سی‌سی و ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی‌سی است. موتور مورد استفاده در نوع دیزلی ۶۰۲TD و ۶۰۱TD است.

سری Q200 Musso این خودرو در سال ۲۰۱۸ به بازار جهانی عرضه شده و از موتور توربو ۲۲۵ اسب بخار استفاده می‌کند. سانگ یانگ موسو اسپرت مجهز به ۶ کیسه هوا برای استفاده در تصادفات است. سیستم‌های افزوده شده به این سری شامل سیستم ترمز اضطراری، سیستم تشخیص نقطه کور و سیستم هشدار ترافیکی عقب است. در این سری امکان تبدیل حالت حرکت از ۲ دیفرانسیل به ۱ دیفرانسیل فراهم شده است.

چهار سیلندر

معایب موسو

یکی از عیب‌های ظاهری که بعد از تولید به این خودرو وارد شد نمای ظاهری آن است که در مقابل دیگر برندهای شاسی بلند زیبایی چندانی ندارد. نمای جانبی خودرو کشیده و بیش از حد ساده است و همچنین مدل چراغ‌های خودرو و سایز شیشه‌ها که به نسبت ابعاد خودرو کوچک به نظر می‌رسد ظاهر آن را بسیار ساده و کلاسیک کرده است که شاید مورد پسند خیلی از افراد نباشد.

اتاقک موسو تکان‌های زیادی دارد و داشبورد این خودرو نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.از دیگر معایب خودرو که به نوع ۴ سیلندر آن مربوط می‌شود قدرت ضعیف آن در شرایط مختلف است. همچنین گیربکس مدل دستی که اکثر رانندگان از آن ایراد گرفته‌اند نیز جزو معایب این خودرو است. از دیگر معایب آن مربوط به سیستم برق خودرو است که معمولا دچار نقص می‌شود. در رابطه با موتور خودرو اگرچه از قدرت بالایی برخوردار است اما مصرف سوخت آن نیز بسیار بالا است که بین ۱۳ تا ۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد.

از دیگر معایبی که رانندگان موسو به آن اشاره می کنند سیستم ترمز آن است که عملکرد خوبی ندارد.

آیا تجربه رانندگی با موسو را دارید ؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را برای خوانندگان توربومگ بنویسید.

The post آشنایی با سانگ یانگ موسو appeared first on فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو – توربویدک.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *