سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن ! مجله اینترنتی سبز شمال


امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی  به جای کاربراتور از انژکتور در اغلب خودروها استفاده می‌شود که به عنوان یکی از قطعات اصلی خودرو به‌حساب می‌آید و در قسمت ورودی سیلندر خودرو قرار دارد و عملیات پاشش سوخت به درون سیلندر را انجام می‌دهد. سوزن انژکتور در کنار اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ از اجزای تشکیل‌دهنده سیستم انژکتوری خودرو به‌شمار می‌آید که با یکدیگر عملیات مخلوط کردن سوخت و هوا را با دقت و راندمان بالاتری نسبت به کاربراتور انجام می‌دهند.

سوزن سیستم انژکتور در واقع وظیفه پاشش سوخت را به صورت کاملا پودری در داخل محفظه احتراق خودرو بر عهده دارد و هر چقدر ذرات سوخت ریزتر پاشش شوند، ترکیب آن‌ها با هوا بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه احتراق کامل‌تر شده و موتور خودرو بهتر کار می‌کند. گاهی اوقات راننده خودرو با مشکلاتی از قبیل روشن نشدن خودرو، افت قدرت خودرو، کاهش شتاب، لرزش و … مواجه می‌شود که به نوعی نشان از خرابی این قطعه کوچک سیستم انژکتور است و باید سریعا سرویس شود.

بنابراین اگر صاحب خودرو با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری هستید و با مشکل اصطلاحا ۳ کار کردن خودرو مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم به تعمیرگاه تخصصی خودرو خود مراجعه کرده و به سرویس و شستشو انژکتور اقدام کنید.

در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا شما را با عملکرد، انواع و علائم خرابی سوزن انژکتور بیشتر آشنا کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از توربومگ با ما همراه باشید.

آشنایی اجمالی با سیستم انژکتوری خودرو

تامین سوخت و سوخت‌رسانی به موتور خودرو به عنوان اولین اصل در حرکت خودروهایی با موتور احتراق داخلی مطرح می‌شود که در گذشته عمل مخلوط شدن سوخت و هوا توسط کاربراتور صورت می‌گرفت.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی، سیستم انژکتوری جایگزین کاربراتور شد که ماهیت عملکردی مشابه یکدیگر دارند اما دقت و راندمان سیستم انژکتور نسبت به کاربراتور بالاتر است و در نتیجه مصرف سوخت و خروج آلاینده‌ها کاهش چشمگیری یافت.

به طور کلی سیستم انژکتوری نوعی قطعه الکترونیکی _ مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو  قرار دارد و میزان و شدت پاشش سوخت به درون محفظه احتراق را تنظیم می‌کند.

سیستم افشانک انژکتور از قطعاتی چون سوزن، اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است و هر‌گونه مشکلی در یکی از این اجزا به وجود آید، سبب اختلال در کارکرد و عملکرد خودرو می‌شود که در این بین، خرابی سوزن انژکتور یکی از مرسوم‌ترین موارد محسوب می‌شود که باید در دوره ‌های زمانی مشخص سرویس شود.

سوزن انژکتور چیست؟

همانطور که اشاره شد، عملیات پاشش سوخت به درون سیلندر خودروهای جدید توسط سیستم انژکتوری انجام می‌شود. در سیستم انژکتور، سوزن وظیفه پاشش سوخت را به صورت کاملا پودری به داخل محفظه احتراق خودرو  بر‌ عهده دارد که پاشش سوخت بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش صورت می‌گیرد و میزان پاشش توسط ECU به صورت کاملا زمان‌بندی شده انجام می‌شود؛ بنابراین هر چقدر ذرات سوخت ریزتر پاشش شوند، ترکیب آن‌ها با هوا بهتر خواهد بود و احتراق کامل‌تر می‌شود و در نتیجه موتور خودرو بهتر کار می‌کند.

برخی مواقع راننده خودروهای انژکتوری با مشکلاتی از قبیل افت قدرت خودرو، روشن نشدن یا به سختی روشن شدن خودرو، ۳ کار کردن خودرو، کاهش شتاب خودرو، ریپ زدن و … در هنگام حرکت مواجه می‌شوند که نشان از خرابی این قطعه کوچک سیستم انژکتوری دارد؛ از این‌رو متخصصین به صاحبان خودرو توصیه می‌کنند که پس از طی کردن هر ۲۰ هزار کیلومتر، سوزن انژکتور را سرویس کنند.

شماتیک داخلی انژکتور

علائم خرابی سوزن انژکتور

امروزه در صنعت خودروسازی از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر استفاده می‌شود و هر کدام از این سوزن‌ها وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارند که وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز مشکل در احتراق می‌شود و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

گرفتگی سوزن در اثر استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و ذرات موجود در باک خودرو، گیر کردن سوزن، پاشش کم سوزن یا معیوب بودن آن از مرسوم‌ترین مشکلات سیستم انژکتوری به‌حساب می‌آیند که عملکرد و حرکت خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از مهمترین و رایج‌ترین علائم خرابی سوزن انژکتور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت قدرت خودرو (ریپ زدن) و روشن نشدن آن
  • خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجای خودرو یا حتی دور موتورهای پایین
  • کاهش شتاب خودرو هنگام فشردن بیشتر پدال گاز
  • ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو (اصطلاحا ۳ کار کردن موتور)
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • افزایش میزان تولید آلاینده‌های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی

بنابراین اگر با هر یک از این علائم در خودرو انژکتوری خود مواجه شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرکار متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

انواع سوزن انژکتور موجود در بازار

زمانی‌که خودرو انژکتوری شما ریپ می‌زند یا در هنگام حرکت با لرزش شدید و صدای زیاد افشانک خودرو همراه است، باید به یک متخصص مجرب و با‌تجربه مراجعه کنید. حال اگر مشکل موجود در سیستم انژکتوری با شستشو و تمیز کردن سوزن برطرف نشود، باید به تعویض سوزن معیوب اقدام کرد. انواع سوزن انژکتور در طرح‌ها و مدل‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند و متناسب با نوع و مدل خودرو، می‌توان از سوزن مناسب استفاده کرد.

برای خرید آنلاین انواع سوزن انژکتور پژو کلیک کنید!

انژکتور دیزل

رفع مشکل خرابی سوزن در سیستم انژکتور خودرو

بدون تردید سوزن در سیستم انژکتوری پس از مدتی با توجه به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت خودرو دچار مشکل می‌شود و با علائمی همراه خواهد بود که در این مطلب بیان کردیم؛ بنابراین اگر با هر یک از علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید، توصیه می‌کنیم از مواد خاص تمیزکننده انژکتور استفاده کنید.

به طور کلی برای رفع مشکل سوزن در سیستم‌های انژکتوری به صورت اصولی، بهتر است به صورت دوره‌ای به سرویس انژکتور و شستشوی آن با استفاده از انژکتور‌شورها (افزودنی‌های مایع و کیت تمیزکننده دستی) اقدام کرد یا در صورت معیوب بودن قطعه، باید آن را با انواع سوزن سیستم انژکتور موجود در بازار تعویض کنید؛ پس اگر با مشکلات مربوط با سوزن سیستم انژکتور و پاشش سوخت خودرو مواجه شدید، توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.

The post سوزن انژکتور و علائم خرابی آن ! appeared first on فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو – توربویدک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *