ورود/ثبت نام

یکی از رموز موفقیت در هر کسب و کاری جذب و رضایت مشتری می‌باشد. برای جذب مشتری و داشتن مشتری‌های وفادار باید تجربه خرید خوبی برای آنها فراهم و با شناخت و بازخورد گرفتن از آنها عیوب کسب و کارتان را برطرف نمایید و اهداف درستی را برای موفقیت در این مسیر تعیین کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

  1. هفت راه تأثیر گذار بر استراتژی تجربه خرید مشتری
  2. طراحی یک لوگوی جذاب و چشمگیر برای جذب مشتری

هفت راه تأثیر گذار بر استراتژی تجربه خرید مشتری

  1. نمای ظاهری کسب و کارتان جذاب باشد
  2. از بازخورد مشتری برای جذب مشتری استفاده کنید
  3. به بازخورد مشتری وکارمندان واکنش نشان دهید
  4. مشتری و مخاطب بیزینس خود را بشناسید
  5. نسبت به مشتری سرمایه گذاری احساسی داشته باشید
  6. تصور مشتری را بعد و قبل از خرید بررسی کنید
  7. برای تجربه خرید مشتری هدف گذاری کنید

کسب و کار شما چیست؟ اگر نوع کسب و کارتان با فروش مرتبط است مطمئناً اهمیت داشتن مشتری‌های ثابت و مداوم یا همان جذب و حفظ مشتری را می‌دانید. این مشتری‌های شما هستند که بر سرنوشت شما اثر می‌گذارند و به عبارتی موفقیت یا شکست شما مبتنی بر انتخاب و تصمیم مشتری است.

به هر حال، اگر فکر می‌کنید با عرضه محصول یا خدمات گام مهمی برداشته‌اید و می‌توانید موفق شوید، باید بدانید که این کافی نیست. مطمئناً افراد دیگری نیز هستند که کالا یا خدمات مشابهی را به مشتری عرضه می‌کنند و برای بقا در دنیای رقابت باید ارزش یا ویژگی خاصی داشته باشید تا بتوانید برای موفقیت در کسب وکار به آن تکیه کنید.

بخشی از این موضوع که چگونه می‌توانید خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید مربوط به این است که چه رفتاری با مشتری دارید. در ادامه به هفت روش اشاره می‌شود که می‌توانید با استفاده از آنها استراتژی تجربه خرید مشتری را اصلاح و در افزایش فروش نتایج بهتری را کسب کنید. 

۱٫ نمای ظاهری کسب و کارتان جذاب باشد

اگر یک فروشگاه فیزیکی راه‌اندازی کرده‌اید نمای ظاهری کسب و کارتان مطمئناً بر رابطه مشتری با شما اثر می‌گذارد. آیا مشتری با ورود به فروشگاه به دلیل تعدد کالا، شلوغی فروشگاه و نامرتب بودن فضا احساس سردرگمی می‌کند یا به خاطر فقدان کالاهای مورد نیازش به سرعت از فروشگاه خارج می‌شود؟

یکی از عوامل مهم و تأثیر‌گذار بر تجربه خرید مشتری آراسته و مرتب‌بودن نمای ظاهری فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. استفاده و اجرای تکنیک‌های درست به او کمک می‌کند تجربه خرید بهتری داشته باشد. به طور مثال، در صورتی که به رنگ خاصی از یک تی‌شرت نیاز داشته باشد و اجناس شما طبق رنگبندی چیده شده باشند، مشتری می‌تواند به سرعت کالای موردنظرش را بیابد.

روش های جذب مشتری و افزایش فروش

۲٫ از بازخورد مشتری برای جذب مشتری استفاده کنید

اگر از مشتری احساس او را نسبت به تجربه خریدش از فروشگاهتان سوال نکنید، هیچ‌گاه احساس او را متوجه نخواهید شد. شاید او با اولین خرید از فروشگاه شما تصمیم‌گرفته هرگز برای خرید کالای مورد نیازش به این فروشگاه نیاید یا برعکس تصمیم دارد همه دوستانش را به خرید از این فروشگاه دعوت کند.

مطمئناً بدون پرسیدن متوجه تصمیم مشتری نخواهید شد. بازخورد مشتری، چشم‌انداز خوبی از زاویه مخاطب در مورد کسب و کارتان در اختیار شما قرار می‌دهد و شاید متوجه مواردی شوید که هرگز به آنها توجه نداشته‌اید.

۳٫ به بازخورد مشتری وکارمندان واکنش نشان دهید

اگر صرفاً از مشتری یا کارمندان بخواهید نظراتشان را به شما بگویند، تغییرات یا نتایج مورد نظر شما حاصل نخواهد شد. مهم آن است که از اطلاعات به دست‌آمده چه استفاده‌ای داشته باشید. اگر آنها مطالب مشابهی را مورد نقد و انتقاد قرار دهند، بنابراین سرنخ و ایده‌ای دارید برای اینکه از کجا باید شروع کنید. مشتری و کارمند تنها در صورتی تمایل دارند زمان، انرژی و سرمایه‌شان را صرف برند شما کنند که احساس کنند صدایشان را می‌شنوید و به نظراتشان اهمیت می‌دهید.

روش های جذب مشتری و افزایش فروش

۴٫ مشتری و مخاطب بیزینس خود را بشناسید

جذب مخاطب در کسب و‌ کار دقیقاً همانند جذب مخاطب برای یک فیلم است. اگر مخاطب خود را به درستی بشناسید و درک دقیقی از او داشته باشید می‌توانید او را جذب کنید.

پاسخ به این سؤالات نشان می‌دهد مخاطب شما چه ویژگی‌هایی دارد:

  • مشتری‌ها در چه گروه سنی قرار دارند؟
  • چه طیف رنگی بیشتر مورد توجه است؟
  • چرا مشتری به این نوع کالا علاقه بیشتری نشان می‌دهد؟
  • کیفیت مهم‌تر است یا قیمت؟

در صورتی که مشتری را تنها از زاویه اعداد و ارقام نگاه نکنید و درک درستی از خواسته‌های آن داشته باشید می‌توانید یک پایگاه حمایتی مشتری محور ایجاد کنید.

روش های جذب مشتری و افزایش فروش

۵٫ نسبت به مشتری سرمایه گذاری احساسی داشته باشید

کسب و‌ کارتان را بر پایه ارتباط با مشتری نگاه کنید. از آنجا که بسیاری از تصمیمات ما مبتنی بر احساسات هستند، بنابراین بسیار ضروری است که این نکته را درنظر بگیرید و به احساسات او توجه داشته باشید. برقراری این رابطه می‌تواند یک ایده ساده از قبیل ارائه تخفیف به مناسبت روز تولد باشد.

اقداماتی به همین سادگی می‌تواند پیوند مشتری را با شما قویتر کند. اگر او یک رابطه واقعی را احساس کند، فروشگاه یا خدمات شما را به دیگران نیز توصیه خواهدکرد. این یعنی یک بازاریابی رایگان برای کسب و کاری که شما راه‌اندازی کرده‌اید.

۶٫ تصور مشتری را بعد و قبل از خرید بررسی کنید

یک بررسی همه جانبه داشته باشید و اصلاً ببینید چرا مردم باید سراغ فروشگاه شما بیاید. آیا دنبال خرید یک هدیه است یا فقط می‌خواهد نگاهی به اجناس و کالاها بیندازد و ببیند چه کالایی را ندارد؟ اگر بتوانید ذهن مشتری را بخوانید بهتر می‌توانید آنها را جذب کنید.

اگر مشتری قبلاً به فروشگاهتان آمده است نیازی نیست درمورد سیستم تخفیف یا پیدا کردن کالا برای آنها توضیحی بدهید. اگر قبل از خرید و در طول تجربه خرید به او توجه کنید به این معنی است که مشتری احساس خوبی را در هنگام خرید تجربه خواهد کرد.  

۷٫ برای تجربه خرید مشتری هدف گذاری کنید

به عبارت ساده می‌توان گفت باید بدانید می‌خواهید چه احساسی را در هنگام خرید از فروشگاهتان ایجاد کنید. استاندارهای مشخصی از ارزشها تعیین کنید که دربرگیرنده هدف و رسالت شما باشند. مشخص کردن هدف، ساخت تجربه مشتری را هم برای شما و هم برای مشتری آسان‌تر می‌کند.

روش های جذب مشتری و افزایش فروش

طراحی یک لوگوی جذاب و چشمگیر برای جذب مشتری

در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر شده از نام تجاری و برند. تقریباً همه ما شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها را بیشتر با طرح لوگو می‌شناسیم تا با خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند. اکثر مردم بر این باور هستند که اگر کالایی برند باشد پس خوب است! اما چرا؟ افراد جوان ترجیح می‌دهند کفش‌های برند نایک یا ریبوک را بپوشند حتی اگر یک شرکت محلی همان کالا را با کیفیت مشابه عرضه کرده باشد. تنها دلیلشان هم این است که این برندها برای دوستان یا افراد خانواده شناخته شده هستند.

لوگو، طرحی است نمایانگر یک شرکت یا کسب و کارِ یک فرد که او را از برند دیگران متمایز می‌کند. به طور مثال، حتی یک کودک هم می‌تواند با دیدن حرف M متوجه برند مک دونالد شود. راه‌اندازی یک کسب و کار آسان است اما تبدیل این کسب و‌ کار به یک برند کار سختی است. برای این‌که کسب و‌ کارتان تبدیل به یک برند شود مهم‌ترین نکته طراحی یک لوگوی جذاب و چشمگیر است. شاید تصور کنید طراحی یک لوگوی خیره‌کننده کار سختی باشد اما به هر حال یک گام مهم برای موفقیت کسب و‌ کار است.

برای طراحی لوگو باید مراحل و اقداماتی را پشت سر بگذارید که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

۱٫ بازار و رقبای کسب وکارتان را بسنجید

نگاهی به شرکت‌ها و کسب و کارهای مشابه داشته باشید و طراحی لوگوی شرکت‌های رقیب را مورد توجه قرار دهید. نکات مهم و مورد توجه در سایر طراحی‌ها را یادداشت و از آنها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید.

روش های جذب مشتری و افزایش فروش

۲٫ در مورد مخاطب هدف تحقیق کنید

در گام دوم برای طراحی لوگو باید تحقیقی در ارتباط با مشتری و بازار هدف داشته باشید.کسب و کار شما چه حوزه‌ای را دربرمی‌گیرد؟ در صورتی که مخاطب شما گروه کودکان هستند لوگوی شما باید رنگی و شاداب باشد اما اگر یک شرکت سهامی عام هستید طرح لوگو باید رسمی و جذاب باشد.

۳٫ طراحی لوگو متناسب با محصول یا خدمات

به خاطر داشته باشید هر طرحی که برای لوگو انتخاب می‌کنید این طرح باید متناسب با شرکت و هویت کسب و کارتان باشد. از این لوگو برای شناساندن برند استفاده می‌شود بنابراین باید رابطه‌ای میان تاریخچه و آینده آن برقرار شود.

۴٫ از ابزارهای طراحی لوگو استفاده کنید

برای طراحی لوگو نرم‌افزارهایی موجود هستند. می‌توانید آنها را دانلود و یک لوگوی عالی طراحی کنید. برای طراحی یک لوگوی جذاب یادگیری نرم‌افزارهای Photoshop ،Illustrator و Adobe کار شما را آسانتر خواهند کرد.

۵٫ استفاده از قلم و رنگ مناسب در طراحی لوگو

در طراحی لوگو از رنگ‌های جذاب استفاده کنید. در حوزه رنگ‌شناسی تحقیق و بررسی کنید و ببینید هر رنگ چه تاثیری بر بیننده دارد. برای یک لوگوی جذاب و خیره‌کننده از رنگ‌های روشن استفاده کنید. استفاده از قلم‌های خلاقانه به سرعت مشتری را جذب می‌کند.

در حقیقت، لوگو امضای برند شما است و یکی از مهم‌ترین دارایی‌های ارزشمند کسب و‌ کار شما محسوب می‌شود. لوگویی که به درستی طراحی شده باشد لوگویی است که کسب و‌ کار شما را به نمایش می‌گذارد و پیام‌تان را مخاطب القا می‌کند. طراحی یک لوگوی حرفه‌ای و جذاب آنقدرها که به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست بلکه نیازمند تصویرسازی خلاقانه و تفکر خلاق است.  بعد از طراحی لوگو می‌توانید آن را به خانواده و دوستان نشان دهید و از آنها بخواهید از منظر عموم نظرات و پیشنهادات‌شان را ارائه دهند. یک لوگوی مناسب باید تصویر درست و کاملی از شرکت شما را به افراد نشان دهد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *