چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)
چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)

همه ی ما دوست داریم در کار و در درسمان بهترین باشیم و بهترین عملکرد رو داشته باشیم اما گاهی عدم تمرکز مانع این پیشرفت و عملکرد خوب میشود عوامل مختلفی میتونن

باعث عدم تمرکز ما بشن عواملی مثل افکار، احساسات گوناگون و صداهای مزاحم

نمی‌گذارند روی کارمان متمرکزشویم برخی افراد برای به دست آوردن تمرکز به سراغ

دارو ها میروند اما نیازی به دارو نیست بلکه تمرین و تکرار لازم است

چرا تمرکز خود را از دست میدهیم؟

تاحالا دقت کردید وقتی که غرق کاری میشوید چقدر احساس خوبی پیدا میکنید در این

صورت به بهره وری کامل میرسید و خودتون رو با افکار و کارهای بیهوده سرگرم

نمیکنید و تمام حواستون به کاری است که انجام میدهید  فرقی نمی‌کند اسم این حالت

را مسحور شدن یا غرق شدن در کاربگذارید در هر صورت در این زمان‌ها واقعا احساس هیجان‌انگیزی دارید.

به گفته‌ی دیوید راک (David Rock)، یکی از بنیانگذاران مؤسسه‌ی

NeuroLeadership و نویسنده‌ی کتاب «مغز شما در هنگام کار» (Your Brain

at Work)، ما فقط ۶ ساعت در هفته واقعا بر کار خود متمرکز میشویم. به‌علاوه،

بررسی‌های راک نشان داده است که بیشترین کارایی و قدرت فکری ۹۰٪ از مردم، مربوط

به زمانی است که خارج از اداره‌اند و بالاترین میزان تمرکز افراد نیز در هنگام صبح یا

اواخر شب است. این دقیقا برخلاف چیزی است که برنامه‌های کاری به ما دیکته می‌کنند!

  • تمرکز چیست؟
  • چگونه تمرکز کنیم؟
  • چگونه تمرکز خود را از دست می‌دهیم؟
  • چگونه تمرکز می‌کنیم؟
  • یاد بگیرید که تمرکز خود را حفظ کنید

تمرکز چیست؟

تمرکز یعنی اینکه فرد بتواند تمام توجه و حواسش را در یک مسیر کنترل کند

یعنی توانایی توجه کردن ذهن بر روی یک موضوع و بیرون کردن افکار دیگه مثل کار و

افکار و احساسات نامربوط از ذهن ویا به عبارتی یعنی جلوگیری از این شاخه و اون شاخه پریدن و انجام تنها یک کار در یک زمان

برای متمرکز شدن تنها یک فکر و یا یک کار باید ذهن فرد رامشغول کند و نباید اجازه

بدهد افکار نامربوط به ذهن فرد راه پیدا کند و باید تمام انرژی ذهن خود را بر روی همان موضوع بگذارد

چگونه تمرکز کنیم؟

البته برای این که ذهن یک فرد بتواند در آن واحد تنها روی همان موضوعی که باهاش

درگیره متمرکز باشد نیاز به تمرین وآموزش دارد البته که بیشتر افراد نمیتوانند توجه

خود را کنترل و ذهنشون رو بر روی یک موضوع متمرکز کنند درواقع این افراد نمیتونن

به ذهنشون دستور بدن که تمام حواسش به یک موضوع باشه

متمرکز کردن فکر فعالیتی غیر معمول نیست و تقریبا هرروزه برای افراد اتفاق می افتد

مثلا زمانی که مشغول کاری که عاشقش هستید و یا به آن علاقه دارید میشوید متوجه هیچ

چیزی نمیشوید مثل زمانی که دارید فیلم مورد علاقه خود را میبیند و به طور کامل

حواستون به اون فیلمه ممکنه متوجه اتفاقات اطراف خود وحتی گذشت زمان نشوید و یا مثل

کودکان در هنگام بازی که وقتی بازی میکنند ممکن است بارها صداشون کنید و اون ها

متوجه نشن زیرا با تمام عشق و علاقشون دارن بازی میکنن و تمام حواسشون به اون بازی است

با توجه به این مثال ها میفهمیم که متمرکز کردن فکر قابل انجام است و کاری غیر ممکن

نیست ولی دشوار بودن آن به علت عمدی بودن آن است و با تمرکز عادی فرق دارد پس

شما میتوانید هر زمان که اراده کردید روی همان موضوع مورد نظرتون برای مدت

مشخصی متمرکز باشید اما این تمرکز ارادی است

چگونه تمرکز خود را از دست می‌دهیم؟

از دست دادن تمرکز یک امر طبیعی است که برای حفظ امنیت ما به‌ وجود آمده است

تکامل موجب شده است که وقتی در اطراف خود با چیزی خطرناک یا جالب مواجه

می‌شوید، حواستون پرت بشه و به آن عامل توجه کنید.

به گفته‌ی گلوریا مارک (Gloria Mark)، استاد دانشگاه ارواین در کالیفرنیا، وقتی تمرکز خود را از دست می‌دهید، حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره حواستون جمع کار اصلی خودتون بشه در هر صورت از دادن تمرکزممکن است هزینه هایی داشته باشد:برای مثال کارمندان مراکز اداری به طور میانگین هر ۳ تا ۱۰ دقیقه تمرکز خود را از دست میدهند اما هنوز این قضیه ثابت نشده که از دست دادن تمرکز کارمندان باعث کاهش کیفیت کار میشود یا نه ؟

شاید تصور شما از بهم خوردن تمرکز افراد عوامل بیرونی مثل تلفن و نامه و سروصدا

باشه در صورتی که این فکر اشتباهه زیرا این خود ما هستیم که باعث پرت شدن

حواسمون میشیم ما اگر بخوایم تمرکز کنیم بلند ترین صداها هم رومون تاثیر نداره

پس خودمون در بهم خوردن تمرکزمون موثر هستیم

ذهن انسان حداکثر تا ۲ ساعت می‌تواند بر هر کاری متمرکز شود (البته بعد از این مدت برای بازیابی نیروی خود به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت نیاز دارد)، چرا از این پتانسیل خود استفاده نمی‌کنیم؟

چگونه تمرکز می‌کنیم

تمرکز کردن بر یک کار، بسیار شبیه به «متمرکز کردنِ نگاه» است.

وقتی تصمیم می‌گیرید بر چیزی متمرکز شوید، ابتدا مغزتان تمام اطلاعات بصری را دریافت و پردازش می‌کند تا به شما بگوید که باید بر چه چیزی تمرکز کنید.

این کار شبیه زمانی است که برای اولین بار، تابلوی نقاشی یا عکسی را می‌بینید. وقتی که تصویر واضح‌تر می‌شود، مغز شما به‌سراغ جنبه‌ای می‌رود که می‌خواهید به آن توجه کنید (فرایند بالا به پایین). وقتی به این نوعِ لذت‌بخش از تمرکز دست می‌یابید که در آن گذشت زمان را حس نمی‌کنید، درک شما از جهان اطراف تغییر می‌کند و توانایی بیشتری در نادیده گرفتن محرک‌های بیرونی دارید.

یاد بگیرید که تمرکز خود را حفظ کنید

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)
چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟(راه های افزایش تمرکز+فیلم آموزشی)

هیچ‌کس نمی‌تواند با جادو، تمرکز خود را افزایش بدهد.

افزایش تمرکز به تمرین زیادی نیاز دارد و نیازمند یکی از سخت‌ترین انواع تلاش‌ها یعنی ذهن آگاهی است. البته نکته‌ها و روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای افزایش تمرکز خود، آنها را به‌کار بگیرید.

در ادامه تکنیک‌هایی را بیان می‌کنیم که شما را به آن حالت لذت‌بخش بهره‌ وری آسان و بدون زحمت نزدیک می‌کند

۱٫ از انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان پرهیز کنید

انجام چند کار به‌طور هم‌زمان، مغز ما را به تمرکز نداشتن عادت داده است.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد، گروهی از افراد تعداد زیادی از کارها و گروه دیگری تعداد کمی از کارها را همزمان انجام دادند و مشخص شد که حفظ تمرکز برای گروه اول دشوارتر است.

در فرهنگ کاری‌ای که هنوز هم در آن «پُرکاری» ویژگی خوبی به‌شمار می‌رود، انجام هم‌زمان چند کار موجب می‌شود حس کنیم به چیزی بیش از آنچه واقعا هستیم، دست یافته‌ایم.

به‌علاوه در یک بررسی نشان داده شده است که انجام هم‌زمان چند کار موجب می‌شود حس خوبی داشته باشیم.

به گفته‌ی دیوید راک از مؤسسه‌ی NeuroLeadership انجام هم‌زمان چند کار، منجر به پایین آمدن بهره‌ی هوشی (IQ) ما می‌شود و موجب می‌شود مرتکب اشتباه شویم و جزئیات را نادیده بگیریم.

استیو جابز می‌گوید:

«مردم فکر می‌کنند تمرکز یعنی بله گفتن به چیزی که باید بر آن تمرکز کنید، ولی تمرکز اصلا به این معنا نیست! تمرکز یعنی نه گفتن به صد ایده‌ی خوب دیگری که وجود دارد. شما باید بادقت انتخاب کنید.»

جابز به این حقیقت اشاره دارد که شرکت اپل با متمرکز ماندن روی چند محصول خاص و نیز تمرکز کردن بر وظایف خود، به شرکتی موفق تبدیل شد.

برای رسیدن به تمرکز، باید به انجام هم‌زمان چند کار و نیز تمام محرک‌های دیگری که برای به‌دست آوردن تمرکز شما با هم رقابت می‌کنند، نه بگویید؛ چه این محرک‌ها صندوق ورودی ایمیل یا فید توئیتر باشد و چه گفت‌وگو با همکاران‌تان.

۲٫تکنیک پومودورو را امتحان کنید

تکنیک پومودورو (Pomodoro technique) می‌تواند راهی برای تمرین دادنِ مغز شما برای رسیدن به تمرکز باشد، درست همان‌طور که عضلات خود را تمرین می‌دهید.

برای اجرای تکنیک پومودورو باید به‌مدت ۲۵ دقیقه به‌طور کامل بر یک کار تمرکز کنید و سپس ۵ دقیقه استراحت کنید. برای هر ۴ دوره‌ی ۲۵ دقیقه‌ای، زمان استراحت طولانی‌تر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در نظر بگیرید. اگر در ابتدا ۲۵ دقیقه تمرکز کامل بر یک کار برای شما سخت است، می‌توانید با ۱۵ دقیقه شروع کنید و سپس به‌تدریج این زمان را افزایش بدهید. در نهایت به جایی می‌رسید که حتی متوجه‌ گذشت این ۲۵ دقیقه نمی‌شوید!

 ۳٫مراقبه کنید

مراقبه مانند تمرین دادن عضلات ذهن برای حفظ تمرکز است و به شما کمک می‌کند که اراده‌ قوی داشته باشید.

برای مراقبه لازم نیست که ساعت‌ها در جایی آرام بنشینید، به‌ویژه اگر انجام این کار را تازه شروع کرده‌اید. کافی است که چشم‌هایتان را ببندید و مثلا خود را در حال خوردن سیب مجسم کنید و بر حس‌هایی تمرکز کنید که هنگام گاز زدنِ سیب، به شما دست می‌دهد. با این کار موفق می‌شوید تمرکز خود را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی یک چیز معطوف کنید.

۴٫ تکنولوژی را کنار بگذارید

یکی از دلایل مهم کاهش تمرکز ما، تکنولوژی است.

وقتی مغز با کارهایی مواجه می‌شود که ظاهرا به یک اندازه اهمیت دارند، کار ساده‌تر را انتخاب می‌کند و تقریبا همیشه تکنولوژی کار ساده‌تر است.

حتی اگر به‌خاطر شغلی که دارید، کنار گذاشتنِ تکنولوژی برای شما غیرممکن است، سعی کنید محدودیت‌هایی برای خود بگذارید.

از برنامه‌هایی استفاده کنید که تأثیر زندگی آنلاین را کاهش می‌دهند. برای مثال Unroll.me تمام ایمیل‌های دریافتی‌ روزانه‌تان را خلاصه می‌کند و در قالب یک گزارش به شما نشان می‌دهد.

۵٫ کارهای مهم را انجام بدهید

دوایت دی آیزنهاور (Dwight D. Eisenhower) می‌گوید:

«آنچه مهم است، به‌ندرت فوری است و آنچه فوری است، به‌ندرت مهم است.»

ما تمایل داریم بر کارهای فوری تمر کز کنیم و برای متمرکز شدن بر وظایفی که واقعا مهم هستند، به‌اندازه‌ی کافی وقت نمی‌گذاریم. انجام این قبیل کارهای بیهوده و وقت‌گیر، به این معناست که خود را در شرایط سختی قرار داده‌ایم، صرفا براساس فهرست کارهایی که برای خود تعیین کرده‌ایم، عمل می‌کنیم و توجهی به میزان اهمیت کارها نداریم. چیزهای معناداری که منتهی به دستاوردهای ما می‌شوند، کارهای مهم ما هستند. با توجه به ماتریس آیزنهاور، سعی کنید تا جای ممکن به انجام کارهای مهم ولی غیرفوری بپردازید.

۶٫ انگیزه‌ی خود یا همان «چرای» مهم را پیدا کنید

یکی از دلایلی که موجب می‌شود نتوانیم بر کاری تمر کز کنیم، مبهم بودن انگیزه است؛ ما نمی‌دانیم «چرا» کاری را انجام می‌دهیم. گاهی این بی‌انگیزه بودن به این صورت است که نمی‌دانید چرا انجام یک کار خاص، به دستیابی به هدفی کمک می‌کند و گاهی نیز اصلا نمی‌دانید چرا برای دستیابی به هدفی تلاش می‌کنید.

وقتی انگیزه مشخص باشد، نگرش نیز تغییر خواهد کرد و روش انجام کار دگرگون خواهد شد. وقتی واقعا نسبت به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مند و مشتاق باشید، تمرکز کردن بر آن کار بسیار آسان خواهد شد.

۷٫با مدیتیشن چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم ؟ 

بسیاری از ما برای آرامش ورزش های مدیتیشن (مثل یوگا) را انجام می دهیم.
اما جالب است بدانید آموزش مدیتیشن علاوه بر آرام کردن شما از لحاظ بدنی، به شما کمک می کند تا تمرکز خود را نیز افزایش دهید.


این تمرینات همچنین میزان استرس را نیز در شما کاهش می دهند.
تحقیقات نشان داده اند که انجام مستمر ورزش هایی مانند یوگا، به بالا رفتن تمرکز و همپچنین بهبود عملکرد مغز شما کمک ویژه ای می کند.

منبع : سایت چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *