تپش قلب چیست؟

چگونه در ۵ دقیقه قلب خود را آرام کنیم؟علت تپش قلب کوبنده چیست؟

ممکن است در زندگی روزمره  در حالی که مشغول کارهایتان هستید برایتان اتفاق افتاده باشد که دارای تپش قلب زیادی شده باشید یعنی به حدی قلبتان سریع بزنه و تکون بخوره که انگار میخواد از سینه تان بیرون بزند و این حالت ممکن است فقط در چند ثانیه رخ بدهد در هر حالتی که هستید ایستاده ، خوابیده، نشسته و…

فکر اینکه تپش قلب داشته باشید ممکن است کمی نگران کننده باشد اما این را باید بدانید که در بیشتر مواقع آسیبی به شما وارد نمیکند برای آشنایی بیشتر بااین موضوع و راه های کنترل استرس و تپش قلب با ادامه ی این مقاله از مجله ی سبزشمال همراه باشید تا دیگر درگیر این موضوع نباشید و شمارا نگران نکند .

مطالبی که در این مقاله میخوانید:

  • تپش قلب چیست؟
  • ضربان قلب آهسته چیست؟
  • دلایل تپش قلب
  • عوارض تپش قلب
  • تشخیص تپش قلب
  • آیا تپش قلب منجر به استرس می‌شود؟
  • چطور می‌توان استرس را هنگام تپش قلب کنترل کرد؟
  • پیشگیری و درمان تپش قلب

اول از همه برای شما توضیح میدهیم که تپش قلب چگونه است و آیا اصلا اون چیزی که شما حس کردید تپش قلب بوده یا نه ؟

تپش قلب چیست؟

قلب سالم در فرد بالغ هنگامی که شخص در حالت استراحت است به طور معمول ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد.
اگر شما مبتلا به تپش قلب هستید، سرعت در حفره های بالایی و یا حفره های پایینی قلب و یا هر دو، به طور چشمگیری افزایش می یابد. ضربان قلب توسط سیگنال های الکتریکی ارسال شده در سراسر بافت قلب کنترل می شود. تپش قلب هنگامی رخ می دهد که اختلالی در قلب بوجود آمده و سیگنال های الکتریکی با سرعت بالا تولید شود. در برخی موارد، تپش قلب ممکن است هیچ علامت یا عوارضی نداشته باشد.

با این حال، تپش قلب به طور جدی می تواند عملکرد طبیعی قلب را مختل کند، باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی شده و یا باعث گرفتگی و مرگ ناگهانی قلبی شود.

ضربان قلب آهسته چیست؟

لازم به ذکر است که بدانید علاوه بر تپش قلب یک بیماری قلبی دیگری وجود دارد که کاملا برعکس تپش قلب میباشد وبه آن ضربان قلب آهسته میگویند.

به ضربانی که آهسته تر از حد نرمال می تپد،ضربان قلب آهسته گویند. قلب معمولا در زمان استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه در یک فرد بزرگسال می تپد. هنگامی قلب شما آهسته می تپد که ضربان قلب شما کمتر از ۶۰ بار در دقیقه باشد. اگر قلب به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را به بدن پمپ نکند، ضربان قلب آهسته می تواند یک مشکل جدی محسوب شود.  با این حال، در مورد برخی افراد، ضربان قلب آهسته علائم و یا عوارضی ندارد. ضربان ساز کاشته شده و درمانهای دیگر ممکن است ضربان قلب را اصلاح کند و کمک به حفظ  ریتم مناسب قلب کند  .

علایم ضربان قلب آهسته

اگرمبتلا به ضربان قلب آهسته هستید،  مغز و سایر اندام ها ممکن است به اندازه کافی اکسیژن مورد نیاز را بدست نیاورده، درنتیجه شما علائم کندی ضربان قلب را تجربه خواهید کرد، این علایم عبارتند از:

•نزدیک به حالت غش و ضعف و یا (سنکوپ) می شوید

•سرگیجه

•ضعف

خستگی

•تنگی نفس

•درد قفسه سینه

•سردرگمی و مشکلات حافظه

•به سرعت در طول فعالیت بدنی احساس خستگی می کنید

چه زمانی ضربان قلب آهسته،طبیعی می باشد

ضربان قلب در حالت استراحت، با کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه ممکن است در مورد برخی از افراد به خصوص در افراد سالم، جوانان و ورزشکاران آموزش دیده عادی باشد. برای این افراد، ضربان قلب آهسته به عنوان یک مشکل مربوط به سلامتی تلقی نمی شود.

از دلایل تپش قلب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

تشخیص منشأ تپش قلب دشوار است، چون اغلب هیچ منشأ بخصوصی ندارد. کاملا مشخص است که استرس می‌تواند باعث تپش قلب شود و احتمالا علت اصلی آن توجه بیش‌ازحد فرد به ضربان قلب خود، همراه با افزایش آدرنالین است که ممکن است به‌طور تصادفی در افراد استرسی اتفاق بیفتد. این نوع تپش قلب اغلب موجب حمله‌ی هراس یا پنیک اتک می‌شود.

حملات هراس

حملات هراس هم، می‌توانند باعث تپش قلب شوند. در طی حمله‌ی هراس، دو اتفاق رخ می‌دهد که منجر به افزایش ضربان قلب می‌شوند:

اول، سیستم عصبی سمپاتیک در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد و این ممکن است منجر به افزایش سریع ضربان قلب شود.

دوم، افراد اغلب دچار تنفس سریع (hyperventilate)‌ می‌شوند و این اختلال تنفسی منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود.

بااین‌حال حمله‌ی هراس و استرس به‌تنهایی منشأ تپش قلب نیستند.

گاهی اوقات تپش قلب به‌دلایلی رخ می‌دهد که به‌طور مستقیم به استرس مرتبط نیستند، اما تحت تأثیر استرس قرار دارند، مثل:

کافئین

کافئین یکی از علت‌های شناخته‌شده‌ی تپش قلب است. افرادی که استرس دارند، بیشتر مستعد ابتلا به تپش قلب‌اند و کافئین هم این امر را تقویت می‌کند.

الکل و نیکوتین

هم الکل و هم نیکوتین می‌توانند موجب تپش قلب شوند. این دو، هم بر افرادی اثرگذارند که استرس دارند و هم بر افراد بی‌استرس. بااین‌حال، افرادی که استرس دارند، بیشتر به بدن خود «حساسیت» پیدا می‌کنند و به همین دلیل تپش قلب را با مشکلات حاد قلبی مرتبط می‌دانند.

ورزش‌‌ کردن

ورزش‌ هم یکی از عواملی است که می‌تواند تپش قلب را تقویت کند. جالب اینجاست که امکان بروز تپش قلب، هم قبل و هم بعد از ورزش وجود دارد، اما در طول آن خیلی شایع نیست. به‌احتمال‌زیاد، علت این موضوع، این است که بدن «متوجه» می‌شود طی ورزش، ضربان قلب‌ افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه آن را توجیه می‌کند، درحالی‌که قبل و بعد از ورزش، هیچ توجیهی برای تپش قلب وجود ندارد.

البته فراموش نکنید که تپش قلب صرفا به‌ معنی افزایش سرعت ضربان قلب نیست؛ این افزایش باید به‌حدی باشند که متوجه تپش‌های قلبتان بشوید. به همین دلیل این عوامل که خیلی هم رایج هستند و تقریبا همه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خودبه‌خود نمی‌توانند باعث بروز تپش قلب یا استرس شوند. همان‌‌طور که گفتیم، در تپش قلب، ضربان قلب به‌حدی بالا می‌رود که کاملا متوجه آن می‌شوید.

مجموعه‌ای از مشکلات قلبی هم وجود دارند که خیلی خطرناک نیستند، ولی می‌توانند باعث تپش قلب شوند. مثلا پرولاپس (افتادگی) دریچه‌ی میترال می‌تواند منجر به تپش قلب شود، اما به‌خودی‌خود خطرناک نیست و در اکثر موارد کاملا بی‌ضرر است. همچنین برخی بیماری‌های قلبی هم می‌توانند موجب تپش قلب شوند. در بعضی موارد، خودِ تشخیص بیماری قلبی می‌تواند باعث بروز تپش قلب مرتبط با استرس شود.

عوارض تپش قلب

تپش قلب به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

غش کردن

اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است.

ایست قلبی

ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. تپش قلب می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود.

سکته ی مغزی

تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود.

نارسایی قلبی

این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد.

بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

تشخیص تپش قلب

 با مطالعه ی این موارد اگر دارای این علائم بودید بهتره که به پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب تپش قلب شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند:

نوار قلب

نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود.

مانیتورینگ هولتر

مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن را می پوشید تا نوار قلب جاری شما، برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود.

ثبت وقایع

اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند.

شما در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید.

اکوی قلب

اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

آیا تپش قلب منجر به استرس می‌شود؟

افزایش ناگهانی ضربان قلب ممکن است علامت مشکل قلبی باشد. در این موارد حتما با پزشکتان صحبت کنید. بااین‌حال گاهی اوقات مشاهده می‌شود که تپش قلب با استرس همراه است. درواقع تپش قلب و استرس با هم رابطه‌ی علت و معلولی دارند: ازطرفی تپش قلب می‌تواند علت استرس باشد و ازطرف‌دیگر در افرادی که از حملات استرسی رنج می‌برند، تپش قلب شایع‌تر است.

تپش قلب ممکن است به‌علت «ضربه‌های پرشی» یا حتی بدون دلیل رخ دهد. ممکن هم هست ناشی از استرس باشد یا اینکه بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهد و درواقع خودش موجب استرس شود. تپش قلب مسئله‌ی دلهره‌آوری است که باعث می‌شود بیشترِ مردم فکر کنند حتما قلبشان مشکلی دارد.

چطور می‌توان استرس را هنگام تپش قلب کنترل کرد؟

قبل از هرچیز باید پزشکتان حتما شما را معاینه کند. مسائل مربوط به سلامت قلب شوخی نیستند. اما گاهی وقت‌ها بعد از اینکه دکتر خیالتان را از سلامت قلبتان راحت می‌کند، معمولا این فکر به سرتان می‌زند که نکند دکتر اشتباه کرده باشد. استرس هم به بدترشدن وضعیت دامن می‌زند. بنابراین ویزیت پزشک به‌تنهایی نمی‌تواند شما را آرام کند.

اگر از مشکل تپش قلب رنج می‌برید، با کارهای زیر از تبدیل‌شدن تپش قلب به حمله‌ی هراس جلوگیری کنید:

پیاده‌روی کنید

گاهی وقت‌ها تپش قلب آن‌قدر شدید می‌شود که احساس سرگیجه یا گیجی به فرد دست میٰ‌دهد. چنین شخصی فکر می‌کند نمی‌تواند راه برود. در این حالت اگر می‌توانید، بلند شوید و چند قدم راه بروید. پیاده‌روی به جریان خون کمک می‌کند و ظاهرا برای تپش قلب مانند آرام‌بخشی طبیعی عمل می‌کند.

حواستان را پرت کنید

یادتان باشد که توجه بیش‌ازحد به ضربان قلب می‌تواند تپش قلب را بدتر کند. وقتی دائما درمورد ضربان قلبتان فکر کنید، فکرکردن درمورد چیزهای دیگر سخت است. اما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی که ذهنتان را منحرف می‌کنند، حواستان را از ضربان قلبتان پرت کنید، مثلا به یکی از دوستانتان زنگ بزنید، چون صحبت‌کردن با کسی که دوستش دارید، آرامش‌بخش است و می‌تواند از فکرکردن زیاد درمورد ضربان قلب جلوگیری کند.

نفس‌کشید‌نتان را کنترل کنید

تپش قلب به‌ تنهایی نمی‌تواند موجب استرس شود. درواقع چون افراد تپش قلب را نشانه‌ی بیماری قلب می‌دانند، دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل تنفس صحیح بسیار اهمیت دارد. آرام و کنترل‌شده نفس بکشید تا از تنفس سریع (hyperventilation) جلوگیری کنید. خمیازه یا نفس‌های عمیق بکشید، زیرا اگرچه ممکن است بدنتان به اکسیژن بیشتری احتیاج نداشته باشد، اما گاهی این احساس به انسان دست می‌دهد که به‌اندازه‌ی‌کافی اکسیژن وارد بدنش نشده است.

مصرف کافئین را کم کنید

کافئین آن‌قدرها هم بد نیست که بیشترِ کارشناسان ادعا می‌کنند، اما هیچ شکی در این نیست که می‌تواند اکثر افراد مبتلا به استرس را دچار ترس کند. روزی یک فنجان قهوه اشکالی ندارد، اما هرچه بیشتر شود، خطر تپش قلب و استرس هم بیشتر خواهد شد.

آب بنوشید

نوشیدن آب، نوعی تسکین‌دهنده‌ی طبیعی است. ظاهرا آب خنک اثر آرامش‌بخشی بر بدن دارد. ازآنجا که کمبود آب هم ممکن است یکی دیگر از علل تپش قلب باشد، این امکان وجود دارد که با نوشیدن آب، ضربان قلب نیز کاهش پیدا کند.

بااین‌حال نکته‌ ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که درصورتی‌که از قبل، استرس داشته باشید، هیچ‌کدام از اینها نمی‌توانند تپش قلب را به‌کلی قطع کنند. فراموش نکنید تمرکز بیش‌ازحد روی ضربان قلب می‌تواند موجب تپش قلب شود. همچنین افرادی که سابقه‌ی حملات هراس داشته‌اند، به‌طورکلی بیشتر مستعد ابتلا به تپش قلب هستند. حتما فعالیت‌های کاهنده‌ی استرس را هم دنبال کنید.

پیشگیری و درمان تپش قلب

راه‌های درمان تپش قلب، بسته به دلایل بوجود آمدن آن متفاوت هستند. در این مورد، درمان به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

پیشگیری

اغلب اعمال تغییرات ساده در سبک و عادات زندگی فردی می‌تواند در پیشگیری از تپش قلب بسیار موثر باشد. اقدامات زیر می‌تواند باعث پیشگیری و یا کاهش تپش قلب شود:

  • ترک دخانیات
  • خواب کافی و ورزش
  • عدم استفاده از دارو بدون تجویز پزشک
  • مصرف غذا‌های سالم
  • کاهش استرس و اضطراب (یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و تای چی)
  • عدم استفاده از کافئین

دارو درمانی

ممکن است پزشک برای بیمار دارو‌های آنتی آریتمیک، مثل Beta-Blocker و یا دارو‌های دیگری را تجویز کند که مستقیما کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب را هدف قرار می‌دهند.

عمل جراحی

گاهی پزشک مجبور است برای درمان تپش قلب عمل جراحی انجام دهد.

منبع:heart.kaums.ac.ir ،سایت چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *