تبلیغات همسان چیست؟ و انواع آن (Native Ads)

دیجیتال مارکتینگ ابزاری مناسب برای جذب مخاطب است. اما هرچقدر افراد در شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت می‌کنند، به همان نسبت راحت‌تر می‌توانند تبلیغات را تشخیص داده و از محتوای تبلیغاتی دوری کنند. اینجاست که تبلیغات همسان (Native Ads)به کمک کسب و کارها می‌آید تا به روش دیگری پیام خود را به مخاطبانشان برسانند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

  • Native ads چیست؟
  • شش مدل تبلیغات همسان
  • چطور تبلیغات همسان خود را شروع کنید
  • چرا تبلیغات همسان؟
  • رایج‌ترین افسانه‌ها درباره‌ی بازاریابی همسان

Native ads چیست؟

در ابتدا باید بدانیم نیتیو ادز چیست، چرا مهم است و چگونه باید از آن استفاده کنیم تا به نتایج بهینه برسیم.

Dan Greenburg مدیرعامل و پایه‌گذار Sharethrough تبلیغات همسان را اینگونه توصیف می‌کند: “تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات دیجیتال هستند که در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید متناسب با شکل و عملکرد سایت یا اپلیکیشنی که مخاطب برند در آن حضور دارد طراحی می‌شوند.”

تبلیغات همسان همه جا حضور دارند. از سایت مورد علاقه‌تان که هر روز به آن سر می‌زنید گرفته تا شبکه اجتماعی محبوبتان. با توجه به اینکه تبلیغات همسان به خوبی با تجربه کاربری سازگار هستند، نسبت به سایر مدل تبلیغات مانند تبلیغات بنری، محتوای متنی بیشتری دارند. همچنین به جای اینکه در اطراف صفحه ظاهر شوند، طوری در بالا یا پایین محتوای اصلی سایت قرار می‌گیرند که اعتماد کاربر را به خود جلب می‌کنند.

مثلا شما وارد یک سایت می‌شوید و مطلبی به شما پیشنهاد می‌شود و وقتی شما روی آن کلیک کنید به آن وب سایت هدایت می شوید. این نمونه ای از تبلیغات همسان است.

در حدود دو سوم از هزینه تبلیغات بنری به Native Ads تعلق می‌گیرد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ در آمریکا ۴۱٫۱۴ میلیون دلار صرف تبلیغات همسان شود.

شش مدل تبلیغات همسان

مشابه سایر مدل‌های تبلیغاتی، تبلیغات همسان نیز در حالت‌های مختلفی نمایش داده می‌شوند که هریک مزایای خاص خودش را دارد:

تبلیغ در میان محتوا In-Feed Units

اگر وقتی در حال خواندن مطلبی در سایت مورد علاقه‌تان هستید یا هنگام گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، با محتوای اسپانسر شده مواجه می‌شوید باید بدانید که این‌ها همان نیتیو ادز هستند. در ازای پرداخت یک هزینه مشخص، این تبلیغات مستقیما در میان محتوای متنی یا تصویری اصلی سایت یا شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آیند.

تبلیغات همسان در هر سایتی به شکل متفاوتی نمایش داده می‌شوند، زیرا دقیقا سازگار با محتوای متنی و تصویری همان سایت طراحی می‌شوند.

تبلیغات همسانتبلیغات همسان و موضوعی
تبلیغات همسان
نمونه تبلیغات همسان
تبلیغات کلیکی همسان
انواع تبلیغات همسان

تبلیغ در موتورهای جستجو Paid Search Units

تبلیغات همسان یکی از روش‌های تبلیغاتی پرطرفدار در موتورهای جستجو هستند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این‌ها نیتیو ادز هستند که دقیقا به شکل نتایج جستجوی ارگانیک Organic Search Results نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات همسان
تبلیغات همسان چیستتبلیغات همسان و موضوعی
تبلیغات

ویجت‌های پیشنهادی Recommendation Widgets

یکی دیگر از اشکال تبلیغات همسان این است که در سایت‌ها، شبکه های اجتماعی یا نتایج موتورهای جستجو به صورت ویجت‌های پیشنهادی نمایش داده می‌شوند. به این شکل که در انتهای مطلب و یا در کنار صفحه، محتوایی را به شما پیشنهاد می‌دهد تا در صورت نیاز روی آن کلیک کنید.

تبلیغ همسان
تبلیغات نیتیوتعرفه تبلیغات همسان چقدر است؟
انواع تبلیغات همسان چیست؟

نتایج جستجو در خریدهای آنلاین Promoted Listings

اگر شما هم عادت به خرید آنلاین دارید، حتما تا به حال تبلیغات همسان را در وب سایت های خرید و فروش آنلاین مشاهده کرده‌اید. برای مثال وقتی در آمازون Amazon قصد خرید کتاب دارید، در لیستی که به شما ارئه می‌شود تعدادی تبلیغ همسان نیز وجود دارد. درحقیقت تعدادی از ناشران در ازای پرداخت مبلغی مشخص، تبلیغات خود را دقیقا به شکل محتوای ارگانیکی که شما جستجو کرده‌اید به شما نمایش می‌دهند.

نیتیو ادز
تبلیغات کلیکی همسان
نمونه تبلیغات همسان

تبلیغات بنری با اجزای همسان Display Ads With Native Elements

این مدل تبلیغات به شکل همان تبلیغات بنری هستند که شما دائما در سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنید. اما چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌کند این است که محتوای این تبلیغات مشابه با سایتی که شما در آن هستید و محتوایی که در حال خواندن آن هستید می‌باشد.

برای مثال Campbell این مدل از تبلیغات نیتیو  را در سایت allrecipes.com اجرا کرده است. همانطور که می‌بینید شکل این تبلیغ تشابهی با شکل کلی سایت ندارد، اما محتوای آن کاملا به مطالب سایت مربوط است.

نیتیو ادز
تبلیغات نیتیو
تبلیغات اینترنتی
تبلیغات موضوعی

تبلیغات همسان به شکل انتخابی

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات همسان نیز به سویی می‌روند که برندها راحت‌تر و بهتر بتوانند این مدل تبلیغات را انجام بدهند. برای مثال می‌توانیم به این فیلتر جدید در اسنپ چت Snapchat اشاره کنیم. این فیلتر دقیقا در میان سایر فیلترهای اسنپ چت قرار دارد، ولی نوعی Native Ads است که در صورت لزوم می‌توانید آن را خریداری کنید.

native ads
اسنپ چت
Native ads چیست
اسنپ
نمونه تبلیغات همسان

چطور تبلیغات همسان خود را شروع کنید

این روزها برندها بیشتر از تبلیغات همسان استفاده می‌کنند، عمدتاً به این دلیل که نرخ کلیک از این طریق بیشتر از تبلیغات معمولی است و درگیری معمولاً بسیار قوی‌تر است. در واقع با از بین رفتن توجه کاربران نسبت به تبلیغات بنری سنتی، این نوع تبلیغات اثر بخشی خود را از دست داده‌اند. نادیده گرفتن بنر و خستگی از این نوع تبلیغات به یک چالش تبدیل شده است. بنابراین با توجه به تغییر رفتار کاربر، تبلیغات همسان از استراتژی‌های جدید در بازاریابی دیجیتال است چرا که تبلیغات همسان، تبلیغاتی را نشان می‌دهد که کمتر شبیه به تبلیغات است.

 برندها به دلایل زیر تبلیغات همسان را ترجیح می‌دهند:

  • تبلیغات همسان ۵۳٪ بیشتر از تبلیغات بنری نتیجه داده است.
  • تبلیغات همسان می تواند CTR بیشتری از ۰٫۳٪ تا ۰٫۸٪ دریافت کند.
  • این نوع تبلیغ ۱۸% قصد خرید را افزایش می‌دهد.

واضح است که تبلیغات همسان به مراتب مؤثرتر از سایر اشکال تبلیغات بنری است و پتانسیل بالایی دارد. برای یک کمپین تبلیغاتی همسان موفق، باید تعیین کنید چه چیزی می‌خواهید از طریق کمپین‌های خود بدست آورید و ایجاد تبلیغی که قانع‌کننده باشد و  فراخوان بالایی (CTA) داشته باشد، بسیار مهم و پیش‌نیاز است. همچنین در این بین باید توجه کرد به مشتریان مانند ماشین رفتار نشود و آنها از محتوای با ارزش و واقعی برخوردار شوند.

چرا تبلیغات همسان؟

تبلیغات همسان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. درواقع براساس مطالعه‌‌ای، مشتری‌ها تبلیغات همسان را ۲۵ درصد بیشتر از تبلیغات سنتی می‌بینند. این باعث می‌شود که روی تبلیغات همسان کلیک بیشتری صورت بگیرد و این نوع از تبلیغات نه‌تنها کلیک بیشتری جذب می‌کنند، بلکه منجر به خرید نیز می‌شوند.

رایج‌ترین افسانه‌ها درباره‌ی بازاریابی همسان

تصور غلط ۱: بازاریابی همسان همیشه نوعی محتواست

تبلیغات همسان همیشه محتوا نیست
تعرفه تبلیغات همسان چقدر است؟
انواع تبلیغات همسان چیست؟
تبلیغات کلیکی همسان
نمونه تبلیغات همسان

شاید افراد زیادی به این نتیجه رسیده باشند که «بازاریابی محتوا» و «بازاریابی همسان» یکی هستند. این تصور اشتباه است. بازاریابی محتوا نوعی پیام بازاریابی است که برای برقراری ارتباط با مشتری‌ها از محتوا استفاده می‌کند، در حالی که بازاریابی همسان به نوعی از توزیع اشاره می‌کند که در آن، تبلیغ به‌گونه‌ای به مشتری ارائه می‌شود که میان تبلیغ و وب‌سایت‌ یا اپلیکیشنی که تبلیغ در آن نمایش داده می‌شود، پیوستگی وجود دارد.

تبلیغات همسان را می‌توان در هر جایی که یک پیام ترویجی با عملکرد و نیت محیط اطرافش هماهنگ است، مشاهده کرد. گرچه گاهی این موارد شامل بازاریابی محتوا می‌شوند، اما در بسیاری از موارد شامل انواع دیگر رسانه‌های پولی نیز می‌شوند. برای مثال، تبلیغات پولی جست‌وجوی گوگل همسان هستند، چرا که به‌شکلی یکپارچه با جست‌وجوی طبیعی آمیخته شده‌اند. مانند فهرست محصولات ترویجی آمازون، چرا که آنها نیز به‌شکلی مرتب شده‌اند که درست مانند معرفی محصولات معمولی به نظر برسند.

تصور غلط ۲: به‌منظور تولید محتوا برای کمپین همسان خود لازم است که حتما با یک ناشر‌ کار کنید

در سال‌های اخیر، ناشران اصلی مانند نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، استودیوی محتوای تبلیغاتی خود را ساخته‌اند. در اینجا نکته‌ی اصلی این ایده است که تجربه‌ی این ناشران در انتشار، به آنها اجازه می‌دهد تا محتوایی را تولید کنند که جایگاهی بسیار بالاتر از چیزی که یک برند به‌تنهایی یا با کمک آژانس تبلیغاتی می‌تواند تولید کند، پیدا می‌کند.

هیچ شکی وجود ندارد که این استودیو‌های تولید محتوای تبلیغاتی، کارهای فوق‌العاده‌ای را به انجام رساند، اما با این حال شرکت‌های تبلیغاتی مانند ردبول و رویال داچ ایرلاین محتوای خودشان را تولید می‌کنند که پر از داستان‌های متقاعد‌کننده‌ای است که به‌شکلی مستقل تولید شده‌اند. از این موضوع چه درسی می‌توان گرفت؟ بازاریاب‌ها می‌توانند بدون کمک گرفتن از ناشران، محتوایی عالی و منحصربه‌فرد تولید کنند و آن را به‌شکلی همسان در سایت‌های خودشان و پلتفرم‌های اجتماعی دیگری مانند یوتیوب منتشر کنند.

تصور غلط ۳: محتوای همسان تنها می‌تواند روی یک پلتفرم قرار داده شود

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، فایده‌ی اصلی تبلیغ همسان این است که درست به همان روش واحدهای احاطه‌کننده‌اش، ارزش ایجاد می‌کند. برای مثال ویدئوی تبلیغاتی که یک شرکت خودروسازی در یوتیوب منتشر می‌کند، به این دلیل بسیار ارزشمند است که درست مانند دیگر ویدئو‌های مربوط به خودرو در یوتیوب، باعث سرگرمی یا آگاهی‌ بینندگانش می‌شود. حال تصور کنید همان ویدئوی خودروی مذکور، در صفحه‌ی علاقه‌مندان به خودرو در فیسبوک یا در سایتی مرتبط با صنعت خودروسازی گذاشته شود و برای کاربران ایجاد ارزش می‌کند.

اگر می‌خواهید محتوای مورد نظر شما به شکلی مؤثر با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود، سعی کنید با هدف ایجاد ارزش و بدون سوگیری آن را تولید کنید. در مرحله‌ی بعد محتوا را به‌شکلی همسان در سایت‌های دیگر منتشر کنید، به این شرط که به محتواهای دیگری که در آن سایت‌ها وجود دارند مرتبط باشد. برای اینکه در تبلیغات همسان موفق باشید باید از همه‌ی گزینه‌های توزیعِ در دسترس‌تان آگاه باشید.

تصور غلط ۴: تولید محتوا تنها بخش مهم در یک کمپین تبلیغاتی همسان است

بودجه‌بندی درست تبلیغات همسان و تبلیغات محتوایی
تبلیغات بنری همسان
انواع تبلیغات همسان
تبلیغات نیتیو چیست
تبلیغات همسان و موضوعی

اشتباه بزرگی که در بسیاری از تبلیغات همسان دیده می‌شود این است که همه‌ی منابع صرف تولید محتوا می‌شوند؛ به این امید که با قرار دادن این محتوا در وبلاگ‌ یا وب‌سایت‌شان، ناشران اصلی بتوانند توجه مخاطبان هدف‌شان را جلب کنند. گرچه پیام‌های متقاعدکننده برای هر کمپین تبلیغاتی اهمیت دارند، اما لازم است تا در بازاریابی همسان اطمینان حاصل شود که منابع کافی برای ترویج آن محتوا درنظر گرفته شده است. در نتیجه علاوه‌بر وب‌سایتی که محتوا در آن قرار داده می‌شود، بازاریاب‌ها باید به‌دنبال کانال‌های همسان دیگری برای انتشار محتوا باشند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را برای محتوا جذب کنند. این کانال‌ها می‌توانند شامل پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیسبوک، فهرست‌های جست‌وجوی حمایت‌شده در گوگل یا پیشنهادات پلتفرم‌های تبلیغات همسان در سایت‌هایی باشد که بیشترین بازدید را دارند.

به‌طور ایده‌آل، شما می‌توانید ترکیب توزیع پولی و رسانه‌ها را به‌گونه‌ای به کار ببرید که چرخه‌‌ای کارآمد ایجاد کند و هزینه‌ای که برای توزیع صرف کرده‌اید، منجر به دسترسی شما به افراد بیشتری از مخاطبین هدف‌تان شود.

سخن آخر

تبلیغات همسان به ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف تبدیل شده است. این شیوه‌ی تبلیغ در سال‌های آینده در بازاریابی دیجیتال رشد بیشتری خواهد داشت، چرا که کاربران، تبلیغات مزاحم را می‌بندند یا آنها را نادیده می‌گیرند.

گرچه انجام درست تبلیغات همسان کار دشواری است، اما پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های جدید، کار بازاریاب‌ها را برای استفاده از شیوه‌هایی که مخاطبان مناسب را در محیط‌های مرتبط هدف قرار می‌دهند، آسان‌تر کرده است.

ما مفتخر هستیم که با ارائه سرویس های تبلیغاتی در وبسایت سبزشمال در خدمت شما عزیزان باشیم و تبلیغ مورد نظر را با توجه به سلیقه ی شما در سایت خود قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است از صفحه تبلیغات ما دیدن فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *