PHچیست؟

PHچیست؟چگونه پ هاش خون را اندازه بگیریم؟اندازه گیریph با نوارتست ،تورنسل

PHچیست؟
چگونه پ هاش خون را اندازه بگیریم؟

پ هاش خون ( PH) بیشتر از آنچه که به نظر میرسد مهم است.

در حقیقت سطح پ هاش چیزی است که تعیین می کند که آیا شما در سلامت به سر می برید یا خیر و البته سطح پ هاش به راحتی از طریق رژیم غذایی قابل کنترل است.

نخستین بار اس.پی.ال. سورانسن دانشمند دانمارکی در سال ۱۹۰۹ میلادی مقیاسی به نام pH را بنا کرد. 

و در سال ۱۹۲۴ برای تطبیق با تعاریف و اندازه‌گیری‌های موجود در سلول‌های الکتروشیمیایی در تعریف آن تجدید نظر شد.

منظور دقیق حرف p در pH دقیقاً مشخص نیست و مورد اختلاف است، چرا که سورانسن دقیقاً مشخص نکرده که چرا از آن استفاده کرده‌است.

 سورانسن روشی را برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل (potential) شرح داده، که نشان دهنده توان (power 10 )غلظت یون‌های هیدروژن است.

در نتیجه p می‌تواند هم به عبارت “power” و هم به عبارت “potential” اشاره داشته باشد.

حتی ممکن است او به صورت فرضی محلول تست را “p” و محلول مرجع را “q” نامیده باشد.

PHچیست؟چگونه پ هاش خون را اندازه بگیریم؟(آموزش اندازه گیریph با نوارتست  ،تورنسل)
PHچیست؟چگونه پ هاش خون را اندازه بگیریم؟(آموزش اندازه گیریph با نوارتست ،تورنسل)

ph چیست؟

پی‌اچ یا پ هاش (به انگلیسی: pH) کمیتی برای تعیین میزان اسیدی یا بازی بودن یک محلول آبی است.

هرچه محلولی اسیدی تر باشد عدد pH کوچکتر، و هر چه بازی تر باشد عدد pH بزرگتری خواهد داشت.

در دمای اتاق (۲۵ درجه سلسیوس)، آب خالص نه خاصیت اسیدی و نه خاصیت بازی دارد و در نتیجه عدد pH آن برابر ۷ خواهد بود.

مقیاس pH یک مقیاس لگاریتمی بوده و نشان دهنده معکوس غلظت یون هیدروژن موجود در محلول است (یعنی هر چه pH کمتر باشد، غلظت یون هیدروژن بیشتر است).

این به آن دلیل است که رابطه مورد استفاده برای محاسبه pH تخمین منفی لگاریتم بر مبنای ۱۰ غلظت مولار یون‌های هیدروژن موجود در محلول می‌باشد.

به صورت دقیق تر، pH منفی لگاریتم در مبنای ۱۰ فعالیت یون‌های هیدروژن است در دمای ۲۵ درجه سلسیوس، هر محلولی که pH کمتر از ۷ داشته باشد، اسیدی و هر محلولی که pH بزرگتر از ۷ داشته باشد محلولی بازی خواهد بود.

مقدار pH خنثی بستگی به دمای محیط دارد. هر چه دما بیشتر باشد مقدار pH خنثی از ۷ کمتر خواهد بود.

مقدار pH برای اسیدهای فوق قوی حتی می‌تواند زیر ۰، و برای محلول‌های بازی فوق‌العاده قوی بالای ۱۴ شود.

  • چه چیزهایی در تغییر ph موثر است؟
  • روش های اندازه گیری ph
  • بیماری هایی که ممکن است به دلیل بلا بودن ph خون بروز کند
  • راههای موثر برای کاهش و کنترل پ هاش خون در خانه
  • در صورت افزایش پ هاش بدن چه باید کرد؟
  • فواید رژیم قلیایی برای افزایش پ هاش

چه چیزهایی در تغییر ph موثر است؟

باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها برای پیشرفت و گسترش نیاز به پ هاش اسیدی دارند و به همین دلیل باید سطحph به بهترین نحو کنترل شود تا بستر مناسبی برای اسیدی شدن بدن ایجاد نشود.

هرچیزی که می خورید و می نوشید پ هاش شما را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله غذاهای اسیدی که سطح پ هاش بدن را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهند.

اکثر غذاهای گوشتی و محصولات لبنی اسیدی هستند در حالیکه میوه ها و سبزیجات به دلیل تاثیر مثبت در کنترل این بخش مهم خون برای بدن بسیار سالم هستند با این حال عوامل محیطی هم نقش مهمی را در زندگی شما ایفا می کنند که باید به آنها توجه داشت.

حفظ phخون در محدوده طبیعی برای سلامتی بدن، کارکرد سیستم‌های حیاتی و انجام واکنش‌های طبیعی بدن ضروری است.

پ هاش که در واقع معیاری برای سنجش میزان اسیدی یا قلیایی بودن خون است تاثیر زیادی در سلامت انسان دارد به گونه‌ای که کاهش آن و اسیدی شدن خون موجب ناراحتی‌های بسیاری شده و برعکس افزایش آن مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

در نتیجه با کمی دقت به آنچه می‌خوریم می‌توانیم با کنترل ph در محدوده طبیعی به سلامت بدن نیز کمک کنیم.

روش های اندازه گیری ph

نمونه ای از شناساگر یونیورسال. رنگ‌های موجود در راهنما مقدار pH را معین می‌کنند.

چگونگی اندازه گیری پ هاش خون

شما با استفاده از نوارهایی که در داروخانه ها وجود دارند ، می توانید سطح پ هاش پوست بدنتان را اندازه گیری کنید ، برای استفاده از این نوار ، آن را داخل دهان تان به مدت ۲ الی ۳ ثانیه قرار دهید تا با بزاق دهانتان در ارتباط باشد.

  • در مرحله بعد باید رنگ ایجاد شده در نوار را با جدول رنگ پ هاش که تهیه نموده اید مقدار پ هاش بدنتان را اندازه گیری کنید.
  • توصیه می شود این کار را اول صبح به صورت ناشتا استفاده کنید زیرا میل کردن صبحانه می تواند سطح پ هاش بزاق را تغییر دهد.

اندازه گیری ph ادرار

راه دیگر اندازه گیری سطح پ هاش بدن ادرار می باشد که باید اول صبح انجام شود.

دانستن سطح پ هاش بدن بسیار خوب است و برای سلامت بدن بسیار مناسب است.

برخی بیماری ها هستند که با اسیدیته بودن بیش از حد مرتبط است .

پ هاش ادرار
  • ادرار خود را آزمایش کنید شما باید روی نوار تست pH بمالید. رنگ تغییر خواهد کرد.
  • این رنگ را با رنگ PH در جعبه نوار تست مقایسه کنید. شماره PH را بخوانید.
  • اگر pH ادرار شما بیشتر از ۷٫۳ باشد، خوب است.
  • اگر pH ادرار شما پایین تر باشد، به خصوص اگر کمتر از ۶٫۵ باشد، این بدان معناست که شما ذخایر قلیایی کافی برای مخلوط کردن اسیدها ندارید. شما در مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم کوتاه هستید.

غذاهای قلیایی را به رژیم خود اضافه کنید و غذای اسیدی کمتر مصرف کنید. 

خوردن سبزیجات برگ سبز خام سبز و کمبود غذا در پروتئین حیوانی، شکر و غلات.

بیماری هایی که ممکن است به دلیل بلا بودن ph خون بروز کند

  • دیابت
  • چاقی
  • میگرن و سرگیجه صبح
  • آب مروارید
  • سرطان
  • آرتروز، پوکی استخوان، و نقرس
  • سکته مغزی
  • آلرژی

راههای موثر برای کاهش و کنترل پ هاش خون در خانه

راه های زیادی برای کاهش پ هاش وجود دارد که در این مقاله ما قصد داریم تا دو راه را برای شما معرفی کنیم.

روش اول: آب یک لیموی تازه را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید اول صبح آنرا میل کنید.

روش دوم: 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین که حدودا دو گرم می باشد به یک لیوان آب اضافه کنید و سپس آنرا بنوشید.

همچنین می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید :

با اضافه کردن میوه ها و سبزیجات اعم از جو به رژیم غذایی خود می توانید سطح پ هاش بدنتان را افزایش دهید . آب سبزیجات یک راه سریع برای تنظیم پ هاش بدن می باشد .

  • از مصرف غذاهای فراوری شده ، شیرین یا سرخ شده اجتناب کنید :

استفاده از غذاهای فراوری شده ، شیرین یا سرخ شده سطح پ هاش بدن را افزایش می دهد . از خوردن بیش از حد این گونه غذاها خودداری کنید.

اندازه گیری پ هاش

در صورت افزایش پ هاش بدن چه باید کرد؟

برای حفظ سلامت، رژیم غذایی باید شامل ۶۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و ۴۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد

اما برای بهبود وضعیت سلامت، رژیم باید شامل ۸۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و ۲۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد.

فواید رژیم قلیایی برای افزایش پ هاش

  • بهبود سطح انرژی بدن
  • سلامت دندان و لثه
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • حفظ توده عضلانی بدن
  • بهبود درد پشت
  • کندی روند پیری

منبع : ویکی پدیا

سایت دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *