ورود/ثبت نام

t چگونه جوان بمانیم و از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

با افزایش سن ، پوست ما شروع به بروز تغییراتی مانند چین و چروک و افتادگی می کند. جلوگیری از علائم پیری به طور کامل غیرممکن است ، اما کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این تغییرات انجام دهید. دانستن اینکه چه مواردی را دنبال می کنید و از چه چیزهایی باید پرهیز کنید ، می تواند به شما کمک کند تا جوان تر به نظر برسید.

چگونه می توان جوان ماند

  • پیشگیری بهتراز درمان
  • درمان پوست با محصولات مختلف
  • تغییر سبک زندگی برای سالم تر شدن پوست

پیشگیری بهتراز درمان

۱- از ضد آفتاب استفاده کنید

برخی از متخصصان معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور UV خورشید ممکن است بر جوانی پوست تاثیر منفی گذاشته باعث بروز۹۰ درصد از علائم پیری در پوست ما در گذر زمان باشد.خبر خوب این است که برای جلوگیری از پیشرفت علائم پیری هرگز دیرنیست.اگر نگران علائم بصری پیری هستید ، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای محافظت از پوست خود انجام دهید این است که هر زمان که بیرون از منزل بروید ، حتی در زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • ضد آفتاب را با SPF حداقل ۱۵ انتخاب کنید ، اگرچه بهتر است از SPF بالاتربرای محافظت بیشتر در برابر اشعه UV استفاده کنید.
  • یک ضد آفتاب را انتخاب کنید که ضد آب باشد و حاوی اکسید روی یا تیتانیوم است.
  • هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید، خصوصاً اگر زیاد عرق می کنید یا شنا می کنید

۲-از کلاه آفتابی(سایه بان دار) استفاده کنید

پوشیدن کلاه حتی اگر از ضد آفتاب استفاده می کنید مهم است. یک کلاه بر روی چشمان شما سایه ای درست می کند که می تواند به کاهش میزان قرارگرفتن در معرض نور خورشید کمک کند و ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کند.

  • برای پوشاندن صورت خود یک کلاه را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید.
  • کلاه هایی با پارچه محکم مانند بوم ، در جلوگیری از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به پوست شما مؤثر هستند. از کلاه های بافته بافته یا سوراخ های گسترده مانند کلاه های نی ، خودداری کنید ، زیرا این کلاه ها در نور زیاد خورشید قرار می گیرند.

۳-در زمستان از شال استفاده کنید

اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که در طول زمستان سرد می شود ، قرار گرفتن درمعرض باد ناگهانی می تواند پوست شما را خشک کند و باعث چروک شدن پوست شود.با پوشاندن صورت خود توسط شال ، از پوست خود دربرابر هوای سرد محافظت کنید.

۴-عینک آفتابی بزنید

برای محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید ، عینک آفتابی خود را با ۱۰۰٪ اشعه ماوراء بنفش انتخاب کنید. عینک های آفتابی بزرگ یا پیچیده از پوست حساس اطراف چشم شما محافظت بیشتری می کند که به جلوگیری از ایجاد چین و چروک کمک می کند.

عینک آفتابی با لنزهای قطبی برای چشم شما بهتر است ، زیرا باعث کاهش تابش نور می شود و به نوبه خود باعث کاهش فشار و خستگی چشم می شود.

۵- هر روز ورزش کنید

ورزش مکررباعث افزایش گردش خون دربدن شما می شود که مواد مغذی را افزایش میدهد و همچنین زباله ها را از سیستم شما خارج می کند و باعث ایجاد درخشش پوست شما می شود.

۶- ورزش یوگا انجام دهید

ورزش عضلات صورت به جوان ماندن و جلوگیری از شکل گیری چین و چروک کمک می کند.یک راه عالی برای کاهش چین و چروکهای پیشانی ، قرار دادن هر دو دست بر روی پیشانی است که به سمت داخل قرار گرفته و انگشتان خود را بین خط مو و ابرو پهن کنید. انگشتان خود را به آرامی بکشید وکمی فشاردهید.کارشناسان توصیه می کنند که این تمرین را ۶ روز در هفته به هر روز به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

۷- سیگار کشیدن را ترک کنید

قرار گرفتن در معرض دود سیگار روند طبیعی پیری را تسریع می کند و باعث ایجاد چین و چروک بیشتر و آسیب زودرس به جوانی پوست می شود. اگر فعلا سیگاری هستید و نگران تأثیرات استعمال سیگار بر سلامتی خود هستید ، در مورد نحوه ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید.

۸- درمان های بوتاکس یا لیزر را امتحان کنید

راه های جوان ماندن را با درمان های کم تهاجمی منظم مانند IPL (نور شدید پالس) یا لیزر شروع کنید.همچنین می توانید مقادیر بسیار کمی از بوتاکس را امتحان کنید تا چین و چروک صورت را شل کنید و از عمیق تر شدن آنها جلوگیری کنید.

۹- از سونا مادون قرمز استفاده کنید

سونا مادون قرمز همان اثر سونا های معمولی را دارند ، اما تحمل آن برای بعضی از افراد آسان تر است. در حالی که یک سونا سنتی شما را با گرمای شدید احاطه کرده است ، یکسونا مادون قرمز می تواند با استفاده از دمای پایین ، همان نتایج (عرق کردن) ، افزایش ضربان قلب را ایجاد کند.

درمان پوست با محصولات مختلف

۱- هر روز پوست خود را مرطوب کنید

مرطوب کردن پوست شما می تواند به جوان ماندن و جلوگیری از ساییدگی و خشک شدن سلولهای پوستی کمک کند. با گذشت زمان ، باعث میشود به جلوگیری یا کاهش بروز چین و چروک و خطوط ریز ، کمک کند تا پوست شما جوان تر و سالم تر به نظر برسد.

۲- هفته ای یک بار لایه برداری کنید

پوست جدید ،جوان تر و درخشان تر به نظر می رسد . در حالی که سلول های مرده ،پوست را پیرتر وظاهری خشن و فرسوده به چهره میدهند.لایه برداری بیش از حد اغلب می تواند به پوست شما آسیب برساند ، اما متخصصان توصیه می کنند هر هفته ای یک باراز یک شستشو لایه برداراستفاده کنید تا پوست جوان باشد.

۳- کرم ضد پیری بمالید

کرم های ضد پیری می توانند ضمن حفظ جوانی و ظاهری پوست ، به کاهش چین و چروک کمک کنند. مرطوب کننده ها و لایه بردارها نسبتاً سریع عمل می کنند ، اما برخی از محصولات ضد پیری حداقل ۶ هفته طول می کشد تا شروع به کار کنند. با یک محصول ضد پیری شروع کنید و منتظر نتیجه باشید ، زیرا استفاده از چندین محصول به طور همزمان ممکن است باعث تحریک پوست شما شود.

برخی از ترکیبات معمول و مؤثر برای کرم ضد پیری عبارتند از:

  • رتینول – این ترکیب دارای ویتامین A و خواص آنتی اکسیدانی است. تصور می شود برای جلوگیری از خرابی سلول های پوستی که می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود ، کمک کند. رتینول یک ماده رایج در کرم های ضدچروک است.
  • ویتامین C – این ویتامین یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و اغلب در کرم های ضد چین و چروک یافت می شود. اعتقاد بر این است که ویتامین C به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از خورشید کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از علائم پیری کمک کند.
  • اسیدهای هیدروکسی – سه نوع اسید هیدروکسی وجود دارد: آلفا ، بتا و اسیدهای پلی هیدروکسی. هر سه اسید هیدروکسی معمولاً به عنوان لایه بردارها استفاده می شوند ، که می تواند پوست مرده را از بین ببرد و ممکن است به تحریک ایجاد پوست نرم و صاف کمک کند.
  • کوآنزیم Q10 – این ماده مانند ویتامین به طور طبیعی در بدن انسان و در برخی منابع غذایی وجود دارد. گرچه هنوز تأثیر آن بر روی چین و چروک ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است ، اما مطالعات اولیه حاکی از آن است که کوآنزیم Q10 در صورت استفاده در پوست ، ممکن است به کاهش یا جلوگیری از چین و چروک کمک کند.
  • Niacinamide – این آنتی اکسیدان شناخته شده همچنین می تواند به کاهش از دست رفتن آب در پوست کمک کند. محصولاتی که حاوی نیاسین آمید هستند ممکن است باعث جلوگیری از خشک شدن پوست شما شوند و ممکن است پوست را بدون لک و جوان تر جلوه دهند.
  • عصاره چای – برگهای چای حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند ، که ممکن است به تسکین پوست و تقویت پوست سالم و نرم پوست کمک کند.
  • عصاره دانه انگور – اعتقاد بر این است که این عصاره ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد ، دقیقاً مانند عصاره چای. همچنین اعتقاد بر این است که عصاره دانه انگور به بهبودی پوست زخمی کمک می کند ، که می توان آن را به عنوان یک درمان مفید برای پیشگیری یا کاهش چین و چروک ها معرفی کرد.

تغییر سبک زندگی برای سالم تر شدن پوست

۱- هیدراته بمانید

برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز می تواند به جوان ماندن پوست شما کمک کند تا خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده و سالم و جوان به نظر برسد.

  • نوشیدن آب کافی به صورت روزانه باعث می شود پوست شما خشک ، پوسته پوسته و الاستیک نشود.
  • پوست خشک بیشتر مستعد آسیب و چروک زودرس است.

۲-غذای مناسب برای پوست خود بخورید

غذاهایی مانند سبزیجات سبزوبرگ دار سرشار از آنتی اکسیدان هستند ، که ممکن است به جوانی و محافظت از پوست در برابر صدماتی مانند پیری زودرس کمک کند.

برخی از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که به اعتقاد شما درجوانی و سلامت موثرپوست است عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات نارنجی / زرد ، مانند هویج و زردآلو
  • سبزیجات سبز و برگ مانند اسفناج و کلم
  • گوجه فرنگی
  • زغال اخته
  • حبوبات مانند لوبیا ، نخود فرنگی ، آجیل و عدس
  • ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
t چگونه جوان بمانیم و از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

۳- یک مکمل آنتی اکسیدانی مصرف کنید

آنتی اکسیدان ها ، مانند کوآنزیم Q-10 ، ویتامین C ، ویتامین E ، روغن ماهی ، ویتامین های کمپلکس B ، روی ، کلسیم و سلنیوم ، با آسیب رادیکال های آزاد و اکسیداسیون که به جوان ماندن پوست کمک می کنند. مصرف یک مکمل آنتی اکسیدانی باعث حفظ سلامتی و جوانی سلول های پوستی شما شده و روند پیری را کند می کند. قبل از استفاده ازمکملهای جدید در رژیم غذایی روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که خطر تعامل مضر با سایر داروها یا مکمل های مورد استفاده در حال حاضر وجود ندارد.

  • بتاکاروتن – مطالعات نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۱۸۰ میلی گرم بتاکاروتن در هر روز می تواند به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کند.
  • روغن ماهی – برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف دو میلی گرم روغن ماهی در رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش آستانه قرار گرفتن در معرض آفتاب می شود این بدان معنا نیست که می توانید به اندازه ای که دوست دارید در آفتاب بمانید چون روغن ماهی استفاده کردید بلکه بدان معنی است که با استفاده از ضد آفتاب فعال و روغن ماهی احتمال آسیب دیدن پوست شما در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش می یابد.
  • لیکوپن – شبیه به بتاکاروتن ، لیکوپن باعث جلوگیری از آسیب دیدگی پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش در افرادی که روزانه ۱۰ میلی گرم مصرف می کردند می شود.
  • ویتامین C – مصرف دو میلی گرم در روز از این آنتی اکسیدان می تواند به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند.
  • مطالعات برروی ویتامین E نشان می دهد که مصرف ۱۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین E در هر روز می تواند به جلوگیری از آسیب رساندن به پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک کند.

۴- رژیم سالم بگیرید

اگرچه ممکن است اکثر افراد رژیم خود را به عنوان تأثیر منفی بر روی جوان ماندن پوست تصورنکنند ، اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی ناسالم از جمله رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ، کربوهیدراتهای تصفیه شده و چربیهای ناسالم می تواند باعث بروز علائم زودرس پیری و آسیب رساندن به پوست شود.

۵- خواب کافی داشته باشید

خواب با جوانی رابطه مستقیم دارد و به بدن اجازه می دهد سلول های آسیب دیده را التیام داده و آنها را دوباره بسازد.بنابراین جای تعجب ندارد که خواب با سلامت پوست ارتباط تنگاتنگی دارد.مطالعات نشان داده اند افرادی که خواب کافی ندارند و یا خواب کم دارند ، علائم قابل توجهی از پیری ، مانند خطوط پوستی ، پوستی محکم تر و انعطاف پذیر را افزایش داده اند. همچنین مشخص شد که خواب کافی،زمان بهبودی از آسیب های پوستی مانند آفتاب سوختگی را زیاد می کند.

  • نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ سال هر شب حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.
  • بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال ، هر شب نیاز به ۷ تا ۹ ساعت خواب دارند.
  • بزرگسالان مسن در سن ۶۵ سال و بالاتر هر شب به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارند.

منبع : wikihow

مترجم: زهرا جعفرزاده

https://www.sabzshomal.ir/nutmeg-hindi/
https://www.sabzshomal.ir/ms-disease/
https://www.sabzshomal.ir/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%8c%da%a9-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b3%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%db%8c/
https://www.sabzshomal.ir/thin/
https://www.sabzshomal.ir/comment/
https://www.sabzshomal.ir/acne-scars/

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *