هر آنچه که راجع به زانتیا باید بدانید!

ماشین زانتیا سیتروئن فرانسوی مشخصات امکانات ، قیمت زانتیا

بشخصه وقتی در مورد این ماشین میشنوم یاد خاطرات خیلی خوبی میوفتم اوایل دهه ۸۰ وقتی زانتیا وارد کشور شد برای خودش ماشین خیلی خفنی بود حتی یادمه توی یه سریال مهران مدیر تبلیغش میکرد قابلیت راه رفتن روی سه چرخ و تنظیم ارتفاع خودکار جذابیت خودش داشت اما سرعت ماشین حرف دل خیلیا بود ، بریم هم خاطره بازی کنیم هم اطلاعات خوبی در مورد زانتیا باهم مرور کنیم با مجله اینترنتی سبز شمال همراه باشید .

ابتدای دهه ۸۰ بود که یک فرانسوی جذاب به جمع تولیدات خودروسازی سایپا اضافه شد. بله درست حدس زدید! در خصوص زانتیا محصول مشترک کمپانی سیتروئن و سایپا صحبت می‌کنیم. اگرچه زمانی که تولید این خودرو در داخل ایران شروع شد سیتروئن فرانسوی  تولید آن را متوقف کرده بود، بااین‌حال زانتیا تا سال ۱۳۸۹ در داخل ایران تولید شد و برای اکثر رانندگان آن برهه یک خودروی جذاب به‌حساب می‌آمد.

جذابیت‌های ظاهری زانتیا سیتروئن در کنار سرعت و شتاب گیری بالای آن باعث شد تا خیلی سریع جای خود را در میان ایرانی‌ها باز کند و بازار مناسبی را برای شرکت سایپا فراهم آورد. ناگفته نماند ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند حرکت بر روی سه‌ چرخ و یا قابلیت تنظیم ارتفاع هم در این محبوبیت چشمگیر بی‌تأثیر نبود.

انواع  زانتیا

اگرچه نسخه اصلی این خودرو در فرانسه با دو نوع اتاق پنج‌در لیفت بک و استیشن و با پیشرانه‌های متفاوت عرضه می‌شد، ورژن ایرانی آن تنها به‌صورت پنج‌در لیفت بک و موتورهایی با حجم ۸/۱ لیتری (XU7) و ۲ لیتری (XU10) با گیربکس ۵ دنده دستی تولید شد.

این خودرو در ایران در سه تیپ superlux 1800، X2000 و SX2000 عرضه شد که به غیر از حجم موتور در برخی از آپشن ها از قبیل تعداد ایربگ، سنسورها و تجهیزات صوتی تفاوت داشتند. همچنین در اواخر دهه ۸۰ سایپا در تصمیمی عجیب مدلی فیس لیفت از زانتیا را تولید و عرضه کرد که از دست دادن یکی از مشخصه‌های اصلی آن در به دست آوردن محبوبیت، یعنی زیبایی ظاهری، باعث شد این پروژه با شکست بزرگی برای سایپا همراه شود.

مشخصات فنی زانتیا

مدل SX 2000 ۱۸۰۰ superlux
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۸۰۰ سی‌سی
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۳۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۱۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه ۱۵۵ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۵/۹ ثانیه ۹/۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت ۱۹۴ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۳۹۰ کیلوگرم ۱۲۶۴ کیلوگرم
اندازه ۴۵۲۴ طول- ۱۷۵۵ عرض- ۱۴۰۰ ارتفاع ۴۵۲۴ طول- ۱۷۵۵ عرض- ۱۴۰۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۴۱ میلی‌متر ۲۷۴۱ میلی‌متر
مصرف سوخت داخل شهر ۹/۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر ۲/۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر ۹/۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۵/۶ لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۱/۹ لیتر در هر صد کیلومتر ۲/۸ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۶۵ لیتر ۶۵ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۲ یورو ۲
نوع ترمز ABS هیدرولیک بدون بوستر هیدرولیک بدون بوستر
ترمز چرخ‌های جلو دیسکی تهویه شونده دیسکی تهویه شونده
ترمز چرخ‌های عقب دیسکی دیسکی
ترمزدستی چرخ جلو چرخ جلو
اتاق زانتیا

در تکمیل آشنایی با امکانات زانتیا بهتر است اندکی راجع به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن نیز بیشتر بدانیم. در این سیستم برخلاف آنچه رایج است از فنربندی‌های معمول استفاده نشده و بجای آن از یک گوی هیدروپنوماتیکی و بر پایه گاز نیتروژن که در اثر تراکم عملکردی مانند فنر دارد و نیز یک مایع  استفاده ‌شده است. گاز و مایع داخل گوی توسط یک دیافراگم از هم جداشده و هنگامی‌که باری بر خودرو وارد می‌شود با تراکم گاز حجم آن کاهش می‌یابد و  با برداشتن بار نیز به حالت عادی برمی‌گردد. بدین ترتیب راننده این امکان را دارد تا با تزریق یا خارج کردن مایع هیدرولیک ارتفاع سیستم را نیز تغییر دهد.

برای خرید آنلاین لنت ترمز کلیک کنید!

تنظیم ارتفاع

بهترین مدل زانتیا

همان‌طور که گفته شد زانتیا در ایران با  مدل ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، SX 2000 و face lift عرضه شد که مدل ۲ لیتری آن به دلیل امکانات بیشتر و شتاب گیری بالایی که داشت محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در جدول زیر امکانات هر یک از چهار مدل را مشاهده می‌کنید

 مدل ۱۸۰۰مدل ۲۰۰۰مدل SX 2000مدل Face Lift
کیسه هوای راننده****
کیسه هوای مسافر***
کیسه هوای جانبی*
کلید غیرفعال کردن کیسه هوای مسافر***
ترمز ABS***
مبدل کاتالیتیکی***
چراغ عیب‌یاب موتور*
رادیو ضبط (مجهز به پخش CD)**
چراغ مه شکن جلو**
جعبه‌داشبورد بالایی*
چراغ هشداردهنده سایش لنت‌های جلو***
سه چرخ

مزایا و معایب زانتیا

اگرچه این سدان فرانسوی به‌سرعت جای خود را در میان مصرف‌کنندگان ایرانی باز کرد، اما معایبی هم داشت که در برخی از موارد نقدهای جدی نیز به آن وارد بود که در اینجا با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

این خودرو از نظر ایمنی یکی از خودروهای ضعیف زمان خود به‌حساب می‌آمد و با توجه به آمار تصادفات در جاده‌های ایران و نیاز به خودروهایی با ضریب ایمنی بالا، از این حیث قافیه را به رقبای خود می‌باخت.

سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی زانتیا نیز اگرچه به‌عنوان یک مشخصه خاص برای آن به‌حساب می‌آمد اما ازآنجایی‌که این سیستم تعلیق به‌وسیله گوی کار می‌کند و امکان شکستن این گوی‌ها بالاست، در صورت بروز مشکل  می‌تواند، دردسرهای بزرگی را ایجاد کند.

از دیگر انتقاداتی که به این سدان فرانسوی وارد می‌شود، طراحی داخلی قدیمی آن است. خب هرچه باشد این خودرو برای دهه ۹۰ میلادی بوده و اگرچه در زمان خودش از یک طراحی زیبا و دل‌نشین برخوردار بوده اما اکنون و پس از گذشت بیش از ۲۰ سال مسلما چنگی به دل نخواهد زد.

در کنار موارد فوق می‌توان به استهلاک بالا، مصرف سوخت زیاد، توقف تولید و کمبود قطعات یدکی را نیز به این فهرست اضافه کرد.

از طرفی هم اگرچه زمان زیادی از عرضه آن می‌گذرد هنوز هم عده زیادی در ایران از ظاهر زانتیا به‌عنوان یک خودروی شیک و باکلاس یاد می‌کنند که باعث شده در میان خودروهای کارکرده هنوز از بازار نسبتا خوبی برخوردار باشد. در کنار این ویژگی ظاهری باید سرعت و شتاب گیری بالا، سواری نرم و راحت به همراه سیستم تعلیق خاص آن را باقابلیت تنظیم ارتفاع دستی به‌عنوان مزایای این پیرمرد فرانسوی به‌حساب آوریم.

شوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *